  • 1. Data: 2004-02-21 22:44:23
    Temat: GPRS- mozliwosci rozwoju.
    Od: "Michał Kicman" <e...@w...pl>

    Witam.

    Jak czesc z Was zapewne wie, Idea wraz z jednym duzym dystrybutorem sprzetu
    komputerowego uruchomila promocje, ktora polegala na tym, ze jesli sie
    kupilo za kilka tysiecy zlotych laptopa lub palmtopa, mozna bylo, juz za
    niewielkie pieniadze, dokupic sobie modem GPRSowy i po podpisaniu umowy,
    miec internet przez GPRS w ryczalcie za 50 zl na miesiac. Lacze to dziala z
    predkoscia 50 kbit/s i , co oczywiscie jest zaleta technologii, jest
    mobilne.
    Moje pytanie brzmi jednak nastepujaco; czy Waszym zdaniem jest mozliwe aby
    operatorzy telefonii mobilnej uruchomili taki dostep na szersza skale? Np do
    kazdego abonamentu mozliwosc wykupienia ryczaltu na GPRS (transmisja przez
    modem, nie tylko WAP) i tym samym zagrozili powaznie tanim operatorom
    radiowym, ktorzy sprzedawali do tej pory lacza 64-128 kbit/s w podobnej
    cenie? Czy bedzie to mozliwe i wykonalne technicznie?

    pozdrawiam m.

  • 2. Data: 2004-02-21 23:16:31
    Temat: Re: GPRS- mozliwosci rozwoju.
    Od: Pawel Dunczewski <p...@h...org.-AntySpam-.pl>

    W wiadomości <8...@l...freebsd.lublin.pl>
    Przemyslaw Frasunek pisze:
    > Tak jest w Czechach, abonament GPRS bez limitu kosztuje rownowartosc
    > ok. 70 zl.

    hej, żartujesz. :-o
    a w roamingu po Polsce? ;-) Plus utrzymywał swoją stawkę na gprs za
    niektórymi granicami, to może Czesi u nas też? ;-D

    --
    - Paweł Duńczewski * http://pd.un.cz * (+48 22) 5547715 * (+48) 693342694 -

  • 3. Data: 2004-02-21 23:27:29
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@p...na.niusy>

    "Michał Kicman" <e...@w...pl> napisał(a):

    > miec internet przez GPRS w ryczalcie za 50 zl na miesiac. Lacze to dziala z
    > predkoscia 50 kbit/s i , co oczywiscie jest zaleta technologii, jest
    > mobilne.

    Tzn. 50 kbit/s, czyli rezerwuja timeslot w sieci GSM? Bo GPRS bez
    rezerwacji timeslotu (czyli tak, jak u wszystkich) dziala fatalnie,
    czasy rzadko spadaja ponizej 1000 ms, a transfer CZASAMI osiaga 50
    kbit/s, ale dopiero po rozpedzeniu sie. W dodatku, jesli brakuje
    wolnych szczelin czasowych, to GPRS jest zrywany calkowicie.

> [...]

    > radiowym, ktorzy sprzedawali do tej pory lacza 64-128 kbit/s w podobnej
    > cenie? Czy bedzie to mozliwe i wykonalne technicznie?

    Wykluczone, opoznienia na GPRS wykluczaja normalna prace, w dodatku
    siec GSM nie wytrzymalaby takiego natloku ramek.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com/ ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * JID: v...@j...atman.pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 4. Data: 2004-02-22 11:47:57
    Od: "Michał Kicman" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Frasunek" <v...@p...na.niusy> napisał w
    wiadomości news:86n07c2eu6.fsf@lagoon.freebsd.lublin.pl...
> [...]
    > kbit/s, ale dopiero po rozpedzeniu sie. W dodatku, jesli brakuje
    > wolnych szczelin czasowych, to GPRS jest zrywany calkowicie.

    Dziala to tak, ze faktycznie pingi nie spadaja ponizej 700 ms. Transfer
    rozpedza sie do 50 kbit w ok 30 sek. Natomiast polaczenie jest stabilne, nic
    sie nie zrywa, sprawdzalem w miescie i poza, tu jest ok. Nadaje sie do
    newsow i stron www, dziala mniej wiecej jak zwykly modem.

    Dzieki za odpowiedz, bardzo mnie uspokoila :)

    pozdrawiam m.