  • 1. Data: 2014-09-04 20:27:25
    Temat: Czy można wystartować z karty SD
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witam

    Pytanie jak w temacie: czy np. da radę wrzucić na kartę SD(HC) bootowalny
    obraz np. linuxa i wystartować z niej komputer? I czy może mieć
    znaczenie, że to microsd w adapterze? Tak samo, jak to się robi przy
    pomocy pendrive. Obrazy linuksa wgrywam zawsze Unetbootinem, ale nie mam
    karty, żeby to sprawdzić.

  • 2. Data: 2014-09-04 20:54:23
    Temat: Re: Czy można wystartować z karty SD
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pueblo pisze tak:

    > Pytanie jak w temacie: czy np. da radę wrzucić na kartę SD(HC)
    > bootowalny obraz np. linuxa i wystartować z niej komputer?

    mnie się nie udało (Samsung N130, brak urządzenia na liście w BIOS)

    > I czy może mieć znaczenie, że to microsd w adapterze?

    tego się chętnie dowiem, bo są pewnie adaptery i adaptery.

    --
    Piter

  • 3. Data: 2014-09-04 21:23:00
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 04.09.2014 20:27, pueblo pisze:
    > Witam
    >
    > Pytanie jak w temacie: czy np. da radę wrzucić na kartę SD(HC) bootowalny
    > obraz np. linuxa i wystartować z niej komputer?
    Tak. nie zawsze zadziała unetbotin, ale można. co więcej można to zrobić
    jeśli bios niema opcji startu z usb!
    Wystarczy wgrać odpowiedni bootloader, który sprawdza czy jest
    penstartowy, jak jest to botuje z pena, jak nie to .. windows czy co tam
    ejst na dysku
    ToMasz

  • 4. Data: 2014-09-04 21:35:45
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "pueblo" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > znaczenie, że to microsd w adapterze? Tak samo, jak to się robi przy
    > pomocy pendrive. Obrazy linuksa wgrywam zawsze Unetbootinem, ale nie mam

    Z czytnika 4w1 Kigstona startuje na płycie GA-Z77X-UD5H z BIOS ver.F14.
    W czytniku microsd włożona w adapter SD.

    --
    marfi

  • 5. Data: 2014-09-04 22:03:03
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "pueblo" napisał:

    > Pytanie jak w temacie: czy np. da radę wrzucić na kartę SD(HC) bootowalny
    > obraz np. linuxa i wystartować z niej komputer? I czy może mieć
    > znaczenie, że to microsd w adapterze?

    Dla porządnego komputera (czytaj: na Intelu) nie powinno mieć znaczenia, czy
    karta tkwi w adapterze, ważne, aby BIOS ją prawidłowo wystawił. Ja swoje
    komputery mogę odpalić zarówno z karty microSD wetkniętej w czytnik via
    adapter microSD - > SD jak też z karty MS Pro Duo wetkniętej w czytnik via
    adapter od starych telefonów SE, a nawet z karty tkwiącej w telefonie
    (Samsung F480) lub w praktycznie dowolnej nawigacji. Z aparatu Canona
    niestety się nie udało zabootować, skubany nie ma trybu mass storage ;->

    JoteR

  • 6. Data: 2014-09-04 22:57:25
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj ToMasz, 04 wrz 2014 w news:luae6k$9u4$1@dont-email.me
    napisałeś/aś:

    > Tak. nie zawsze zadziała unetbotin, ale można. co więcej można to
    > zrobić jeśli bios niema opcji startu z usb!

    Co to znaczy, że nie zawsze zadziała? Nie zawsze da radę poprawnie
    wgrać na kartę obraz, który bez problemu daje radę na pena?

    > Wystarczy wgrać odpowiedni bootloader, który sprawdza czy jest
    > penstartowy, jak jest to botuje z pena, jak nie to .. windows czy co
    > tam ejst na dysku
    > ToMasz

    No ale mi chodzi o kartę SD - jeśli nie ma jej na liście urządzeń
    startowych, to czy taki bootloader ją zobaczy? To już by było jakieś
    rozwiązanie.

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi - w międzyczasie znalazłem jednak kartę
    (zapomniałem, że jest w aparacie) i mój laptop jej nie widzi na
    starcie. Z tego co tu piszecie wynika, że raczej każdy nowy PC da sobie
    z tym radę, a laptop raczej nie. Pytanie, czy to reguła - zwłaszcza co
    do laptopów?
    Na marginesie - karta class 4 - sprawdziłem(kopiując większy plik)
    szybkość kopiowania z HDD na kartę pod win7 i z wystarowanego z pena
    PartedMagic (nie wiem na jakim linuksie to się opiera)Pod linuksem
    kopiuje o 50% szybciej niż pod Windows - i to powyżej teoretycznej
    prędkości karty tej klasy, bo wyszło średnio 6,6 MB/s

  • 7. Data: 2014-09-04 23:43:00
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj JoteR, 04 wrz 2014 w
    news:5408c581$0$2356$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

> [...]
    > wetkniętej w czytnik via adapter microSD - > SD jak też z karty MS
    > Pro Duo wetkniętej w czytnik via adapter od starych telefonów SE, a

    Aaaaa...i tu mnie właśnie olśniło. Kwestia, jak jest podpięty ten
    czytnik? Bo może to idzie gdzieś przez kontroler usb. Chodzi o to, że
    gdybym podłączył pod usb jakiś czytnik kart, to mój laptop prawdopodobnie
    by wystartował. Ale jak wtykam kartę w ten wbudowany czytnik kart - a to
    jest jakiś osobny kontroler na płycie - i już Bios tej karty nie widzi.

  • 8. Data: 2014-09-05 13:39:13
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-09-04 23:43, pueblo pisze:
> [...]
    > by wystartował. Ale jak wtykam kartę w ten wbudowany czytnik kart - a to
    > jest jakiś osobny kontroler na płycie - i już Bios tej karty nie widzi.

    Kup sobie coś w tym stylu i po problemie, nie raz już tak system
    instalowałem.

    http://www.zadowolenie.pl/czytniki-kart-pamieci/espe
    ranza-czytnik-kart-pamieci-microsd-microsd-pendrive-
    ea134o,id-57136?order=ASC

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 9. Data: 2014-09-05 16:50:34
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Chris, 05 wrz 2014 w news:luc7d1$p5r$1@node2.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

> [...]
    >
    > http://www.zadowolenie.pl/czytniki-kart-pamieci/espe
    ranza-czytnik-kar
    > t-pamieci-microsd-microsd-pendrive-ea134o,id-57136?o

    Tak, wczoraj dość szybko wyciągnąłem ten wniosek, ale i tak wciąż jestem
    ciekaw czy regułą jest, że nie da rady wystarować z żadego wbudowanego
    czytnika - czytaj: nie podpiętego do kontrolera USB

  • 10. Data: 2014-09-05 22:29:27
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 04.09.2014 22:57, pueblo pisze:
    > Witaj ToMasz, 04 wrz 2014 w news:luae6k$9u4$1@dont-email.me

    > Co to znaczy, że nie zawsze zadziała? Nie zawsze da radę poprawnie
    > wgrać na kartę obraz, który bez problemu daje radę na pena?

    nie. raz że komp może miec ograniczenia (bios: boot from USB-xxx) a dwa
    unetbotin raz dobrze obsługuje peny/karty raz nie. Nie pamiętam nazwy,
    ale najlepiej działał taki program, który robił bootloader na pendrivie,
    i do każdej sekcji bootloadera były na osobne obrazy iso. czyli
    ubuntu.iso, rescueCD.iso PartImage.iso - wszystko na jednym pendrivie

    > No ale mi chodzi o kartę SD - jeśli nie ma jej na liście urządzeń
    > startowych, to czy taki bootloader ją zobaczy? To już by było jakieś
    > rozwiązanie.
    Tak, o ile karta jest wpięta przez czytnik usb

    > PartedMagic (nie wiem na jakim linuksie to się opiera)Pod linuksem
    > kopiuje o 50% szybciej niż pod Windows - i to powyżej teoretycznej
    > prędkości karty tej klasy, bo wyszło średnio 6,6 MB/s
    a jak zrobisz umount to miga diodą paredziesią sekund zanim odmontuje ? :)
    ToMasz