  • 1. Data: 2009-05-23 06:45:43
    Temat: Czas pracy dysków
    Od: "Adax" <A...@o...pl>

    Witam ponownie. Chciałbym zapytać kolegów o S.M.A.RT.a i czy dane o
    czasie pracy dysków są już w obecnych czasach wiarygodne, bo kiedyś
    słyszałem, że niektóre dyski przekłamywały ten czas. Ponadto jakie
    programy są najlepsze obecnie do odczytu parametrów i stanu dysków? Kupuję
    okazyjnie używany laptop, stąd ptanie, czy te dane da się pzreedytować i
    mogą być oszukane ? :) Chodzi o dyski Samsunga i Seagate. Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-05-23 09:36:16
    Temat: Re: Czas pracy dysków
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Adax pisze:
> [...]
    > słyszałem, że niektóre dyski przekłamywały ten czas. Ponadto jakie
    > programy są najlepsze obecnie do odczytu parametrów i stanu dysków?

    MHDD i windowsowy odpowiednik HDDSCAN tudzież HDTUNE

    > Kupuję okazyjnie używany laptop, stąd ptanie, czy te dane da się
    > pzreedytować i mogą być oszukane ? :) Chodzi o dyski Samsunga i Seagate.

    Mozna zresetować sMART.

  • 3. Data: 2009-05-23 09:48:56
    Od: "Adax" <A...@o...pl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > MHDD i windowsowy odpowiednik HDDSCAN tudzież HDTUNE
    > Mozna zresetować sMART.

    Wielkie dzięki! :) Oto log z HDTUNE, pomożesz mi w rozpoznaniu, bo jakieś
    read error 6x...?
    Czy wszytko gra na moim dysku?

    HD Tune: ST9120822AS Health
    ID Current Worst ThresholdData
    Status
    (01) Raw Read Error Rate 100 253 6 0 Ok
    (03) Spin Up Time 99 99 0 0 Ok
    (04) Start/Stop Count 99 99 20 1077 Ok
    (05) Reallocated Sector Count 100 100 36 1 Ok
    (07) Seek Error Rate 81 60 30 132540767 Ok
    (09) Power On Hours Count 97 97 0 3400 Ok
    (0A) Spin Retry Count 100 100 34 0 Ok
    (0C) Power Cycle Count 99 99 20 1050 Ok
    (BB) (unknown attribute) 100 100 0 0 Ok
    (BD) (unknown attribute) 100 100 0 0 Ok
    (BE) Airflow Temperature 63 50 45 672661541 Ok
    (C0) Power Off Retract Count 100 100 0 680 Ok
    (C1) Load Cycle Count 75 75 0 50000 Ok
    (C2) Temperature 37 50 0 37 Ok
    (C3) Hardware ECC Recovered 67 64 0 3929813 Ok
    (C5) Current Pending Sector 100 100 0 0 Ok
    (C6) Offline Uncorrectable 100 100 0 0 Ok
    (C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok
    (C8) Write Error Rate 100 253 0 0 Ok
    (CA) TA Counter Increased 100 253 0 0 Ok

    Power On Time : 3400
    Health Status : Ok

    Widzę 3400 godzin, laptop ma 1,5 roku, chodzi niewiele i wydaje mi się, że
    5 miesiecy pracy to prawidlowy wynik programu. Jeszcze raz serdecznie
    dziekuję.

  • 4. Data: 2009-05-23 16:43:39
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Adax pisze:

    > Czy wszytko gra na moim dysku?

    > (05) Reallocated Sector Count 100 100 36 1 Ok

    Nie gra!
    to jest parametr który jak najbardziej nie jest OK. Realokacja która
    jest widoczna nie wróży niczego dobrego.

    1 Sektor dziś jutro 2 pojutrze 4 a za tydzień padnie dysk.

  • 5. Data: 2009-05-23 17:27:04
    Od: "Adax" <m...@o...pl>

    > Nie gra!
    > to jest parametr który jak najbardziej nie jest OK. Realokacja która
    > jest widoczna nie wróży niczego dobrego.
    >
    > 1 Sektor dziś jutro 2 pojutrze 4 a za tydzień padnie dysk.

    Hmmm... straszysz? :) OK, dzięki! Podpowiedz proszę co powinienem zrobić z nim
    by było lepiej? Są jakieś perspektywy naprawy? Poza tym jakie liczby tu powinny
    być? Pozdrowionka

  • 6. Data: 2009-05-23 17:57:11
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Adax pisze:

    > Hmmm... straszysz? :) OK, dzięki! Podpowiedz proszę co powinienem zrobić z nim
    > by było lepiej?

    Wymienić na gwarancji.
    > Są jakieś perspektywy naprawy?

    Tylko naprawa gwarancyjna polegająca na wymianie uszkodzonego nośnika.

    > Poza tym jakie liczby tu powinny
    > być?

    zamiast 1 powinno byc 0.

  • 7. Data: 2009-05-23 23:13:05
    Od: Mariusz <m...@s...org>

    W dniu 2009.05.23 18:43, Osadnik pisze:

    > Nie gra!
    > to jest parametr który jak najbardziej nie jest OK.

    Nieprawda. Parametr jest w normie, o czym mówią liczby poprzedzające "1".
    Idealnie by było, gdyby wynosił 0, ale 1 to prawie tyle co nic.

    >Realokacja która
    > jest widoczna nie wróży niczego dobrego.

    Wróżka ? ;)
    Tylko zwiększanie się tego licznika może budzić obawy o przyszłość dysku.
    Należy więc co pewien czas monitorować smarta.

    A szczególną uwagę nalezy zwracać na "Current pending sector". To tam
    najpierw objawiają się nieczytające się sektory.

    > 1 Sektor dziś jutro 2 pojutrze 4 a za tydzień padnie dysk.

    LOL. Realokowanie sektorów na współczesnych dyskach to normalna sprawa.

    To się nawet nie nadaje do naprawy gwarancyjnej.

    --
    Mar

  • 8. Data: 2009-05-24 04:46:04
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Mariusz pisze:

    > Nieprawda. Parametr jest w normie, o czym mówią liczby poprzedzające "1".
    > Idealnie by było, gdyby wynosił 0, ale 1 to prawie tyle co nic.

    ale robisz kopie zapasowe? Bo ja właśnie za kilka dni stawiam RAID1 i
    nie ma zmiłuj, mam dość robienia kopi zapasowych, stosu płytek ich
    utylizacji i mnóstwa czasu na to poświęcanego.

    > Wróżka ? ;)

    Realista. Nigdy z takimi nic nie wiadomo, ja miałem przyrost badsecroów
    36 krotny w ciągu tygodnia.

    > Tylko zwiększanie się tego licznika może budzić obawy o przyszłość dysku.

    niech sie zwiększy tam gdzie najmniej potrzebny, niech uszkodzi jakaś
    ważna strukturę gdzieś na dysku...

    > Należy więc co pewien czas monitorować smarta.
    ... to wtedy bedzie po ptakach.

> [...]
    >
    > LOL. Realokowanie sektorów na współczesnych dyskach to normalna sprawa.
    >
    > To się nawet nie nadaje do naprawy gwarancyjnej.

    Ja takie dyski oddaje na gwarancje i są przyjmowane.
    i nie jest to normalna sprawa. Sory po padnięciu całej 80GB partycji (z
    materiałami miniDV [nie było backupów bo backup 60GB tasiemek był wtedy
    bardzo drogi a taśm ktoś arcy mądry wykorzystał ponownie i materiały
    przepadły na zawsze) przez padnięty sektor mam po prostu fobie na
    realokowane sektory.I jest to zawsze podstawą do wymiany gwarancyjne.
    realokowanym sektorom zazwyczaj towarzysza tez inne "efekty" choćby
    spadek transfery dysku, spin down po przejściu przez określony sektor
    czy efekty dźwiękowe.

  • 9. Data: 2009-05-24 08:23:20
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sun, 24 May 2009 06:46:04 +0200,
    Osadnik <o...@w...pl> screamed:

    > ale robisz kopie zapasowe? Bo ja właśnie za kilka dni stawiam RAID1 i
    > nie ma zmiłuj, mam dość robienia kopi zapasowych, stosu płytek ich
    > utylizacji i mnóstwa czasu na to poświęcanego.

    Ale RAID to nie backup. Ja mając dwa dyski do dyspozycji u siebie
    wybrałem 1+1 via rsync.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:240B ]
    [ 10:22:03 user up 12082 days, 22:17, 1 user, load average: 0.97, 0.50, 0.84 ]

    Smoking kills. If you're killed you've lost a very important part of your life.

  • 10. Data: 2009-05-24 11:18:37
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Artur M. Piwko pisze:
    > In the darkest hour on Sun, 24 May 2009 06:46:04 +0200,
    > Osadnik <o...@w...pl> screamed:
    >
    > Ale RAID to nie backup.

    nie tyle co backup co brak głupawki przeinstalowywania systemie i
    kopiowania wszystkiego w pospiechu bo dysk musi iść na gwarancje.

    Jak często awarii ulegają całe macierze RAID a jak często pojedyncze
    dyski...

    > Ja mając dwa dyski do dyspozycji u siebie
    > wybrałem 1+1 via rsync.

    Pamiętanie o backupie sie nie sprawdza w moim wydaniu. a automatyczne
    włączanie sie backupu doprowadza do szału kiedy akurat cos robimy.
    komputera nie bede zostawiał na noc by sie backup zrobił. niech sie robi
    samodzielnie przecież po pierwszym zbackupowaniu ilość danych
    zmieniających się bedzie niewielka. A program taki jak cobian backup
    musi wszystko przeliczyć na nowo no i program nie dobiera sie do skóry
    plikom systemowym aktualnie używanym.

    możesz jakieś szczegóły dać odnośnie tego "1+1 rsync"