  • 1. Data: 2012-07-07 20:09:28
    Temat: Co to jest informatyka?
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Pytanie jest weekendowe: jak się ma do siebie informatics, CS i IT ?

    Myślałem, naiwnie, że informatyka -> CS w USA. Ale gdzie jest Indianapolis?
    (http://informatics.iupui.edu/about/what-is-informat
    ics/)

    Piszą wyraźnie o "informatics" - nie o CS.

    Gorzej - patrzę na definicję IT - i patrzę na definicję CS. I jakoś nie
    widzę na czym ma polegać różnica... no może tu jest T a tam jest S, czyli
    jedno to Science a drugie Technology. Do tego ICT.

    Jeszcze gorzej - technika a technologia - czy IT to technologia czy
    technika?

    Ok, teraz najciekawsze - czy informatyka to Science? Informatyka jest
    KBN-owsko w "naukach technicznych". A jeżeli Science - to jak rozumieć
    inżynierię oprogramowania?

  • 2. Data: 2012-07-07 21:24:53
    Temat: Re: Co to jest informatyka?
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2012-07-07 20:09, slawek pisze:
    > Jeszcze gorzej - technika a technologia - czy IT to technologia czy
    > technika?

    Tutaj akurat technologia, chociaż często to słowo jest używane w
    niewłaściwym znaczeniu. Technika - wytwarzanie, technologia - nauka o
    wytwarzaniu. IT - nauka o przetwarzaniu informacji.

    artur

  • 3. Data: 2012-07-07 23:33:40
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Artur Muszyński" napisał w wiadomości grup

    >Tutaj akurat technologia, chociaż często to słowo jest używane w
    >niewłaściwym znaczeniu. Technika - wytwarzanie, technologia - nauka o
    >wytwarzaniu. IT - nauka o przetwarzaniu informacji.

    Ba! Co w takim razie sądzić o PWN
    (http://sjp.pwn.pl/slownik/2577699/technologia) - "technologia - metoda
    przeprowadzania procesu" ??!

    Myślę, że nie może być ani "technologia informatyczna", ani "informacyjna"
    (przymiotnikowo). Może być technologia informacji - tj. nauka o badaniu
    jakimi technikami wytwarzać/przetwarzać informację. Rzeczownikowo - produkt
    jest rzeczownikiem. Tymczasem... wystarczy uruchomić Google - "technologia
    informatyczna uniwersytet" ... ;)

    Można to starać się zrozumieć tak jak "technologię chemiczną". Czyli
    "technologia informatyczna" to technologia wytwarzania (brudzenia sobie rąk)
    czegokolwiek praktycznego, ale wywodząca się z tej samej filozofii co,
    będąca jednak nauką, informatyka. W ujęciu pozytywistycznym filozofia jest
    syntezą nauk empirycznych ble ble, więc aby zaistniała filozofia konieczna
    do zaistnienia informatyki (poznanie) i technologii informatycznej
    (technika) ... konieczne było zaistnienie komputerów etc. (bo to dało
    możliwość doświadczeń)

    Teraz jeszcze pozostaje rozprawić się z CS. (Na obrazku
    http://tcs.uj.edu.pl/ widać że CS jest derived z matematyki i informatyki.)
    Chyba można stwierdzić, że CS zajmuje się OBLICZENIAMI przeprowadzanymi
    MASZYNOWO w aspekcie NAUKOWYM (czyli mamy czyste ręce, robimy niepraktyczne
    rzeczy, nic z komercji).

    Wydaje się, że powinna być jeszcze Technologia Obliczeniowa, czyli CT
    (brudne ręce tj. pracujemy, robimy programy pod użytkowników, zarabiamy
    pieniądze)... ale raczej znaleźć można Technikę Obliczeniową (na przykład
    http://www.eti.pg.gda.pl/katedry/ksem/dydaktyka/Tech
    nika_obliczeniowa_i_symulacyjna/
    ), przypuszczalnie zbyt wryło się w pamięć (UNI)ZETO.

    Zapominałbym, "inżynieria informatyczna"... - tym razem to łatwe: inżynieria
    to podejmowana przez człowieka wynikająca z wiedzy /działalność/ techniczna,
    taka jak na przykład projektowanie, konstruowanie i eksploatowanie. Jednak
    nie tak łatwo jak myślałem - "inżynieria" potrafi być stosowana jako
    określenie technologii koniecznej do danej działalności. No i zupełnie
    błędnie "inżynieria oprogramowania" - powinno być "metodyka inżynierii
    oprogramowania" czy jakoś tak ;)

    Ciekawostka:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Controversies_over_the_
    term_Engineer#Title_usage
    - sam wielki Microsoft musiał zmienić nazwę certyfikatu, bo canadole mają
    swoje uparte widziimśię co do prawa używania tytułu "ińdzinier".

  • 4. Data: 2012-07-14 11:15:19
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl> wrote:

    > Tutaj akurat technologia, chociaż często to słowo jest używane w
    > niewłaściwym znaczeniu.

    PKP i przerwa technologiczna... od zawsze mnie to zastanawiało.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/