  • 21. Data: 2023-06-16 01:02:25
    Temat: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl> wrote:

    > Odnoszę wrażenie, że prościej byłoby zrobić zasilanie symetryczne :-)

    Może trochę prościej, ale chcę to móc w razie czego zasilić z akumulatora.
    Jednego, nie dwóch :) Normalnie będzie zasilane z zasilacza (klasycznego,
    transformatorowego), ale chcę na wszelki wypadek móc.

    --
    Myśliwy poszedł na polowanie i zobaczył zająca. Podszedł na 50 metrów,
    przymierzył, strzelił. Dym się rozwiał, zając dalej siedzi. Podszedł na

  • 22. Data: 2023-06-16 08:29:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2023-06-16 o 01:01, Arnold Ziffel pisze:

    > Aż sobie tego ltspice odpaliłem. I od razu się odbiłem, bo nie ma tam
    > TL072...

    To akurat nie problem. Weź prawie jakikolwiek. LM308. Albo OP07. Albo po
    prostu opamp.

    > No tak... z jakiegoś powodu jest ich taka masa.

    Ale to szczegóły które na symulacji mogą nie wyjść.

    > Ale coś musi go regulować.

    W sensie źródła informacji? Dokładnie to samo co steruje LEDami albo
    wskaźnikiem wychyłowym. A potem albo jakieś DC, albo procek, zamiast
    mózgu i ręki. Oczywiście trzeba mieć świadomość że tu też jest wtedy
    pętla sprzężenia i też może się wzbudzić ;) Ale edukacyjnie fajne.

    > To tak zrobię. Dzięki :)
    >
    > Swoją drogą, założyłem bliźniaczy wątek na eevblog:
    >
    > https://www.eevblog.com/forum/projects/opamp-followe
    r-and-sallen-key-filter-behaving-strange/

    > I ktoś wkleił "filter response" dla tego mojego filtra. Nie wygląda to
    > dobrze. Tnie zdecydowanie za nisko. W ltspice da się zrobić taką symulację
    > (jak już wymyślę, jak dodać TL072, choć symulacja filtra chyba dla każdego
    > opampa powinna wyglądać podobnie)? Może są jakieś inne, lepsze narzędzia
    > tylko do tego?

    Nie znam. Tzn inna wersja spice. TI swego czasu coś tam proponował, ale
    wymagał rejestracji i pomimo posiadania u nich konta mi odmówił. Nie to
    nie. I tak, można coś takiego uzyskać. Włącznie z tym, że możesz od razu
    sprawdzić czy warunki generacji są spełnione, tzn czy Ci się układ nie
    wzbudzi już ze względu na sam schemat.
    A opampa weź jakiegokolwiek, najlepiej właśnie "opamp", tu akurat nie
    pracujesz w warunkach wymagających specjalnej uwagi (poza pracą
    wtórnikową). Natomiast same modele układów mogą być bardzo różne, może
    się zdarzyć że np będziesz miał model nie nadający się do analizy
    takiego czy innego rodzaju. Najpierw jednak trzeba opanować podstawy.

    Pozdrawiam

    DD

  • 23. Data: 2023-06-16 08:57:14
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 16/06/2023 01:01, Arnold Ziffel wrote:
    > TL072...

    Mnie się udało wygooglać parę modeli jak potrzebowałem (do ngspice, ale
    na jedno wychodzi). Musiałem trochę dostosować do swoich potrzeb (zwykle
    w modelu inna numeracja węzłów niż numery pinów w układzie). Jedne
    modele lepiej sprawdzały się w jednej symulacji, inne w innej, ale
    generalnie w końcu otrzymywałem to co potrzebowałem i potem zgadzało się
    to z rzeczywistością.

    Jak nie możesz znaleźć TL072, to szukaj TL071 albo TL074. Jak model zbyt
    prymitywny, to zawsze możesz dodać dodatkowe rezystancje czy pojemności
    (ja nie potrzebowałem).

    Jacek

  • 24. Data: 2023-06-16 11:37:09
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Może trochę prościej, ale chcę to móc w razie czego zasilić z akumulatora.
    > Jednego, nie dwóch :) Normalnie będzie zasilane z zasilacza (klasycznego,
    > transformatorowego), ale chcę na wszelki wypadek móc.

    Przetwornica kosztuje kilka złotych.

    Paweł

  • 25. Data: 2023-06-16 14:28:37
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 16 czerwca 2023 o 11:37:12 UTC+2 Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > Przetwornica kosztuje kilka złotych.
    Ale sieje zakłóceniami, a tu odbieramy bardzo słabe sygnały, pozbycie się zakłóceń
    (filtrowanie, ekranowanie) może kosztować sporo więcej niż sama przetwornica.
    Układ dość prosty, obrabiane sygnały bez składowej stałej, da się w miarę łatwo
    przeprojektować by "sztuczną masą" nie płynęły żadne prądy (wzmacniacze w
    konfiguracji odwracającej).
    Zastanowiłbym się jeszcze nad stopniem wejściowym, czy wejście z anteny nie lepiej
    zrobić różnicowe na jakiś niskoszumny wzmacniacz pomiarowy - może pomóc zmniejszyć
    wszechobecne 50Hz.

  • 26. Data: 2023-06-16 14:46:11
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl> wrote:

    > Przetwornica kosztuje kilka złotych.

    I sieje, czyli robi dokładnie to, czego zasilając z akumulatora chcę
    uniknąć.

    --
    A znacie to jak student poszedl do profesora i zdaje..
    Ze nic nie umial i profesor nie wiedzial jaka ocene mu dac, bo nizszej

  • 27. Data: 2023-06-16 14:56:05
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > W zasadzie mógłbyś dać jakiś kondensator na tej sztucznej masie, tylko
    > że opampy bardzo nie lubią obciążenia pojemnościowego.

    https://ibb.co/LvwjJ6W

    20-22om ze wzmacniacza
    100-220n równolegle z
    100-220uF między GND a virtual GND coby się nie wzbudzało
    +
    Szotki od pojemności do zasilania dla zabezpieczenia wzmacniacza
    przy wyłączaniu zasilania.

    I niestraszne obciążenie pojemnościowe.

  • 28. Data: 2023-06-16 15:07:25
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):
> [...]
    > +
    > Szotki od pojemności do zasilania dla zabezpieczenia wzmacniacza

    https://webench.ti.com/filter-design-tool/filter-typ

    Może ktoś skorzysta. Zdaje się trzeba konto założyć.

  • 29. Data: 2023-06-16 17:21:21
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2023-06-16 o 14:56, alojzy nieborak pisze:

> [...]
    > +
    > Szotki od pojemności do zasilania dla zabezpieczenia wzmacniacza

    Sam chyba wiesz że "tak, ale...".
    A i są opampy które sobie z takimi rzeczami radzą. I wręcz układy
    sztucznej masy.

    Pozdrawiam

    DD

  • 30. Data: 2023-06-16 22:50:53
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > To akurat nie problem. Weź prawie jakikolwiek. LM308. Albo OP07. Albo po
    > prostu opamp.

    Poszedłem trochę na skróty :) Znalazłem coś takiego.

    http://sim.okawa-denshi.jp/en/OPstool.php

    Poeksperymentowałem tu trochę i fajne efekty wyszły mi przy:

    R1 = 1k
    R2 = 1k
    C1 = 10n
    C2 = 4.7n

    Dobrze rozumiem, że Q wpływa na stromość filtra?

    Czym jest damping ratio? Współczynnik tłumienia oscylacji (1 = nie ma
    oscylacji, poniżej 1 = są jakieś oscylacje lub dzwonienie)? To pewnie to?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Damping

    Widzę też phase margin, ale już nie będę wypytywał, tylko doczytam :)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_margin

    Widzę, że jest tam też oscillation frequency. Przy C1 = C2 pojawia się
    "The system does not oscillate", phase margin jest nieskończony, a
    damping ratio jest 1, czyli zakładam, że taki filtr jest bezpieczny.

    Przy C1 = 10n i C2 = 4.7n mam tam 16900 Hz i damping ratio 0.686. Czy to
    oznacza, że układ będzie generował drgania gasnące na tej częstotliwości,
    i generalnie taka kombinacja jest do dupy i nie nadaje się dla mnie?

    Te wartości też wydają mi się OK:

    R1 = 1k
    R2 = 1k
    C1 = 4.7n
    C2 = 4.7n

    Generalnie słabo to tłumi powyżej 24 kHz, ale chyba lepiej będzie, jak nie
    będę tłumił za bardzo częstotliwości, które chcę (poniżej 24 kHz), nawet
    kosztem wystąpienia aliasingu, niż jak wytnę wszystko za bardzo. Tam by
    się przydał jakiś bardzo stromy filtr.

    Natomiast to jest symulacja dla pojedynczego filtra, a ja mam dwa w
    szeregu.

> [...]
    > mózgu i ręki. Oczywiście trzeba mieć świadomość że tu też jest wtedy
    > pętla sprzężenia i też może się wzbudzić ;) Ale edukacyjnie fajne.

    No tak, ma sens. Można pokombinować. W kolejnej wersji :)

    Procka tam nie chcę, ogólnie nie chcę tam nic cyfrowego, co by mi nie
    siało. Komputer też jest podłączony przez transformator separujący.

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.