-
1. Data: 2010-04-26 12:37:14
Temat: Centralka all-in-one.
Od: nadir <n...@h...org>
Witam.
Dostałem w firmie bojowe zadanie, rezygnujemy z Centrex-a w tpsa w
liczbie ponad 10szt., a zamiast tego mamy przejść na własną centralkę z
VoIP-em.
No i teraz pytanie jaka centralka spełni poniższe wymagania:
- od 2 do 4 linii zewnętrznych,
- minimum 8 linii wewnętrznych,
- przynajmniej 4 konta SIP,
- jakieś nieskomplikowane i elastyczne zarządzanie centralą i planem
wybierania numerów.
Dodatkowym plusem była by wbudowana bramka GSM z dwoma wyjściami, chyba,
że można to załatwić jakąś zewnętrzną bramką, ale nie jest to wymóg
konieczny.
Cena, oczywiście jak najniższa z możliwych, ale myślałem żeby się
zmieścić w 3000-4000 netto, jak ładnie wszystko umotywuję, to zarząd
pewnie klepnie i kwotę dużo powyżej 5000.
Może ktoś, kto ma lepsze rozeznanie w tego typu centralkach, może
polecić jakiś konkretny i sprawdzony model?
Pozdrawiam.
nadir
-
2. Data: 2010-04-26 13:33:12
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: a...@p...pl
On Mon, 26 Apr 2010 14:37:14 +0200, nadir <n...@h...org> wrote:
>Witam.
>
>Dostałem w firmie bojowe zadanie, rezygnujemy z Centrex-a w tpsa w
>liczbie ponad 10szt., a zamiast tego mamy przejść na własną centralkę z
>VoIP-em.
>No i teraz pytanie jaka centralka spełni poniższe wymagania:
>- od 2 do 4 linii zewnętrznych,
>- minimum 8 linii wewnętrznych,
>- przynajmniej 4 konta SIP,
>- jakieś nieskomplikowane i elastyczne zarządzanie centralą i planem
>wybierania numerów.
>Dodatkowym plusem była by wbudowana bramka GSM z dwoma wyjściami, chyba,
>że można to załatwić jakąś zewnętrzną bramką, ale nie jest to wymóg
>konieczny.
>Cena, oczywiście jak najniższa z możliwych, ale myślałem żeby się
>zmieścić w 3000-4000 netto, jak ładnie wszystko umotywuję, to zarząd
>pewnie klepnie i kwotę dużo powyżej 5000.
>Może ktoś, kto ma lepsze rozeznanie w tego typu centralkach, może
>polecić jakiś konkretny i sprawdzony model?
a napisz cos wiecej na temat specyfiki firmy i jej dzownienia, czego
potrzebuje i co byscie chcieli osiagnac?? Abys przypadkiem nie wylal
dziecka z kapiela!?
--
ThinkXtra
-
3. Data: 2010-04-26 14:36:07
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: nadir <n...@h...org>
> a napisz cos wiecej na temat specyfiki firmy i jej dzownienia, czego
> potrzebuje i co byscie chcieli osiagnac?? Abys przypadkiem nie wylal
> dziecka z kapiela!?
Główna siedziba firmy posiada 8 pomieszczeń, stąd minimum 8 linii wew.,
ale samych pracowników jest około 12 i dobrze by było gdyby każdy miał
swój oddzielny aparat telefoniczny, choć nie jest to warunek krytyczny.
Poza główną siedzibą są jeszcze 2 biura w tej samej miejscowości i to
wszystko jest wpięte Centrex-a, reszta biur i oddziałów rozmieszczona po
całym kraju, poza Centrex-em
Na dzień dzisiejszy sprawa wygląda tak:
Kupa różnych planów taryfowych i abonamentowych z różnymi rabatami,
około 30% połączeń jest wewnątrz firmy, za połączenia poza Centrex
oczywiście płatne. 40% to połączenia do podmiotów zewnętrznych, 20%
połączenia międzynarodowe, 10% komórki(firma posiada też służbowe
telefony komórkowe w Plusie i pracownicy starają się z nich wykonywać
połączenia do innych "komórkowców"). Jednoczesnych połączeń wychodzących
z kwatery głównej nie ma i nie będzie więcej jak 3-4, w oddziałach
zewnętrznych jedno, góra dwa jednoczesne połączenia.
Dodatkowo kilka telefonów VoIP z prepaidem we Freeconet w głównej
siedzibie firmy, jak ktoś chce to sobie z nich korzysta, jak nie, to nie.
Kiedyś firma posiadała jakąś centralkę, ale dała się namówić na Centrex,
między innymi dlatego, że sprzedawca z tpsa obiecywał, iż placówki z
innych miast też w przyszłości będę mogły być do niego wpięte.
Dodatkowo jest jeszcze jakaś umowa z Netią, z przed kilku lat, na
korzystanie z ich prefixu, z tego też ludzie sobie korzystają jak im się
podoba.
Co chcę osiągnąć?
Ponieważ w każdej placówce jest internet, albo DSL, albo NEO z tpsa,
plan jest taki:
Główna siedziba przechodzi z Centrex-a, na własną centralkę i
obligatoryjnie na VoIP, jako backup na wypadek awarii internetu
pozostaną 2-3 linie analogowe. Placówki odległe też przechodzą na
VoIP-a, poprzez jakieś routery/bramki, analogi jako backup.
Oczywiście operator VoIP-a będzie jeden dla wszystkich lokalizacji, nie
koniecznie Freeconet.
Ładnie to sobie obmyśliłem?;)
Może mój plan ma jakieś wady, o których jeszcze nie wiem?
-
4. Data: 2010-04-27 19:01:52
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: "r." <n...@n...com>
> Ponieważ w każdej placówce jest internet, albo DSL, albo NEO z tpsa,
> plan jest taki:
... i wtedy możesz się zdziwić kiedy pracownicy z prezesem na czele będą
cię chcieli zabić, jeśli pani Ziuta będzie wysyłała maila z 10MB
załącznikiem co 15 minut.
Na DSLu a w szczególności na NEO muszą być zastosowane dobre mechanizmy
QoS (np. router z tomato, kolejki hsfc itp.)
pozdrawiam
r.
-
5. Data: 2010-04-28 03:51:50
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: mic49 <m...@i...pl>
Nie napisałeś, jakimi prędkościami Internetu dysponujesz... i na ile
NEO jest stabilna.
Niezależnie,
- router, np. m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/) - mam u siebie, świetnie
się sprawuje, wymagany nie koniecznie najnowszy (sprawa sterowników
kart sieciowych) komputer, wszystko konfigurujesz z panelu, i masz
mozliwość QoS.
- centralka: także programowa Asterisk oparta na linuxie. Postawiłem
nie znając w ogóle linuxa i wszystko się udało. Nieograniczone
mozliwości, wszelkiego rodzaju routing, robisz co chcesz.
- albo inwestujesz w drogie karty z liniami miejskimi / wew do
Asteriska, albo jeśli linie miejskie mają być backupowe, wystarczy
bramka, która takowe obsłuży. Jeśli masz jedną, np. SPA3102. Co do
wewnętrznych, to np. PAP2 - masz na każdą bramkę po dwie linie
wewnętrzne. Tak mam u siebie (podobna konfiguracja co u ciebie) i
działa jak trzeba.
- co do bramki GSM, nie wiem, na ile to się jeszcze opłaca patrząc na
ceny połączeń. Może jeśli macie sieć firmową bezpłatną, to wtedy...
Jest taka bramka firmy portech MV-370 (jeden port), MV-372 (dwa
porty), MV-374 (cztery) itd. Jednoportowa kosztuje ok. 900 zł brutto.
Działa dobrze, ma sygnalizację, tzn. nie jest to bramka analogowa, co
ma znaczenie wielkie.
Tyle ode mnie,
Michał
-
6. Data: 2010-04-28 04:04:01
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: mic49 <m...@i...pl>
Dodam,
Przy 12 pracownikach - potrzebujesz 6 bramek SPA2T, to jest 6x140 zł =
840 zł brutto;
Nie wiem, jak są realizowane połączenia DO firmy, najpewniej przez
łącze kablowe, a więc bramka, która ma jedną, dwie linie miejskie.
Jedną ma SPA3102, kosztuje ok. 240 zł brutto (ma też jedną
wewnętrzną). Są też bramki, które mają kilka linii miejskich - koledzy
najpewniej coś doradzą tu na grupie. Ja używałem tych, o których
piszę. Zakładam, że 2 x SPA3102, czyli 480 zł brutto.
Dodam, że możliwy jest także fax over IP, tzn. przychodzący przez
linie miejską fax jest już wewnątrz firmy przekazywany do Asteriska za
pomocą w/w bramki i przychodzi mailem na skrzynki - jak się to
zaprogramuje. Zmierzam więc własnie do Asteriska - oprogramowanie
darmowe, kwestia komputera - ja zakupiłem rok temu za 650 zł taki mały
z wbudowanym prockiem. Wystarcza...
Co do routera / firewalla, to można wykorzystać dowolny komputer, jaki
pewnie gdzieś w magazynie jest, ważne, aby dołożyć drugą kartę
sieciową. Z demobilu dajmy na to - 300 zł.
Najpewniej potrzebny będzie też switch - 100 zł
No i bramki GSM - jedna ok. 900 zł.
Co do jednoczesnych połaczeń, to można ich wykonywać setki
jednoczesnie, a jedynym "hamulcowym" jest prędkość internetu.
Mamy więc 2600 zł brutto. Do tego zawsze coś za 400 zł się znajdzie,
że trzeba dokupić, a więc w 3000 zł się mieścimy (razem z bramką GSM -
tu najdroższym elementem).
Michał
-
7. Data: 2010-04-28 07:42:08
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: a...@p...pl
Centrex - dobra rzecz.
w pewnym banku jest duzo linii w centrexie (8 filii i centrala) - abo
za linie analogowa 18 zl za isdn 36 zl. - polaczenie wew. centrexu
free.
Generalnie centrexu juz nie ma (nie mozna dobrac linii) ale to co jest
to jest. Jest nowa wersja centrexu w TP co sie zwie - grupa biznesowa
i moze obejmowac caly kraj. Placi sie abonament (normalny) + abo za
grupe (stosunkowo niewiele).
--
ThinkXtra
-
8. Data: 2010-04-28 13:42:52
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 2010-04-27 21:01, r. pisze:
>
>> Ponieważ w każdej placówce jest internet, albo DSL, albo NEO z tpsa,
>> plan jest taki:
>
> ... i wtedy możesz się zdziwić kiedy pracownicy z prezesem na czele będą
> cię chcieli zabić, jeśli pani Ziuta będzie wysyłała maila z 10MB
> załącznikiem co 15 minut.
Pani Ziuta wysyła 10-cio megabajtowego maila raz na miesiąc, maili z/do
firmy przychodzi kupa, ale są to głównie wiadomości tekstowe, więc tu
nie ma problemu.
> Na DSLu a w szczególności na NEO muszą być zastosowane dobre mechanizmy
> QoS (np. router z tomato, kolejki hsfc itp.)
W siedzibie głównej Linksys z tomato działa od paru lat i załatwia
sprawę QoS, w pozostałych lokalizacjach będą lub już są routery z QoS.
QoS jako taki mnie nie martwi, gorzej jest jakością samej Neostrady w
niektórych lokalizacjach, ale na to już wpływu nie mam, dlatego wszędzie
pozostanie zwykła lina analogowa, tam gdzie VoIP zawiedzie.
-
9. Data: 2010-04-28 13:54:39
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: nadir <n...@h...org>
Różnie wygląda stabilność neostrad w różnych lokalizacjach, ale
generalnie i tak wszędzie przechodzimy na DSL-e, w tej chwili 1000/256
lub 2000/256. W głównej siedzibie firmy jest DSL4000/512, ale będziemy
zwiększać upload do 1Mbit/s.
W oddziałach mam zamiar montować routery w wbudowanymi bramkami lub do
istniejących dołożyć bramki zewnętrze.
Ale w centrali firmy chcę uniknąć zabawy z kilkoma bramkami i dla tego
pasowało by mi rozwiązanie wszystko w jednym, tym bardziej, że docelowo
ja tego i tak nie będę obsługiwał.
-
10. Data: 2010-04-28 14:22:27
Temat: Re: Centralka all-in-one.
Od: nadir <n...@h...org>
Użytkownik a...@p...pl napisał:
> Centrex - dobra rzecz.
Pewnie, że dobra, ale w tym konkretnym wypadku większość połączeń
centrexowych odbywa się w obrębie jednej kondygnacji, jednego budynku.
Własna centralka by załatwiła tą sprawę.
> w pewnym banku jest duzo linii w centrexie (8 filii i centrala) - abo
> za linie analogowa 18 zl za isdn 36 zl. - polaczenie wew. centrexu
> free.
>
> Generalnie centrexu juz nie ma (nie mozna dobrac linii) ale to co jest
> to jest. Jest nowa wersja centrexu w TP co sie zwie - grupa biznesowa
> i moze obejmowac caly kraj. Placi sie abonament (normalny) + abo za
> grupe (stosunkowo niewiele).
No właśnie do centerxu nie można dopisać już żadnej linii, a z innych
miejscowości w ogóle nie można było.
Interesowałem się tą grupą biznesową, ale podobno nie można tego łączyć
z obecnym centrexem.