  • 11. Data: 2014-03-26 00:10:20
    Temat: Re: Bylo niedawno o przekaznikach, a ja dalej zielony.
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote in message
    news:5331f0ab$0$2239$65785112@news.neostrada.pl...

    > A w 10 ms to już na pewno nie ;-)

    A kto powiedział że musi się rozgrzać w jednym cyklu?
    Można ją triakiem zaświecać fazowo, stopniowo...

  • 12. Data: 2014-03-26 18:15:01
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Pawel "O'Pajak" wrote:
    > Powitanko,

    > Dzieki za troche teorii, nie za bardzo kumam jak to obliczyles, ale
    > doucze sie. Nie znalazlem w tych, ktore ogladalem tego parametru,
    > ale
    > jest surge current 20mSec (max) i dla takiego 80A jest to 1000A. Tak
    > pamieci bez mierzenia, to moze byc nawet 1 s do pelnej jasnosci.
    > Chyba
    > nie bede ryzykowal i wstawie zwykle przekazniki 16A. Takie 12A
    > spokojnie pracowaly.
    >
    > Pozdroofka,
    > Pawel Chorzempa

    a to jakaś jednostkowa produkcja? sobie czy komuś, jeżeli sobie i 1-2
    szt to przewymiaruj ze 2x moc max i spoko wystarczy, bo kto by to
    dokładnie liczył , natomiast jeżeli jedziesz po marginesie, dajesz
    gwarancję i koszty są ważne to doktorat przed tobą

    jeffrey

  • 13. Data: 2014-03-27 00:23:15
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > a to jakaś jednostkowa produkcja? sobie czy komuś

    Jednostkowa i komus:-) Udalo mi sie wysepic teatralne reflektory do
    szkoly mojego Syna. Prowizorycznie sterowalem tym radiowo, w odbiorniku
    jest przekaznik 12A i dawal rade, ale to bylo dopiero moze kilkadziesiat
    wlaczen, a ja jestem starej daty i lubie robic porzadnie i trwale.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 14. Data: 2014-03-27 06:37:59
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-26 00:10, Pszemol pisze:
    > "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote in message

    > A kto powiedział że musi się rozgrzać w jednym cyklu?
    > Można ją triakiem zaświecać fazowo, stopniowo...

    Ale wtedy nie będzie załączania w "zerze".

  • 15. Data: 2014-03-27 07:19:09
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-26 00:06, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > pamieci bez mierzenia, to moze byc nawet 1 s do pelnej jasnosci. Chyba
    > nie bede ryzykowal i wstawie zwykle przekazniki 16A. Takie 12A

    Jeszcze trochę i tu kilka doktoratów powstanie na temat żarówki :)
    Kilkanaście lat temu wykonałem sterowanie oświetleniem na sali
    bankietowej. Było tam zamontowane 5 żyrandoli, a każdy z nich miał po 10
    żarówek o mocy 100W czyli łączna moc 5kW. Niestety ktoś nie pomyślał
    robiąc remont sali, bo połączył je wszystkie razem do jednego łącznika.
    Niestety nie było łącznika, który by w krótkim czasie się nie wypalił.
    Dlatego zastosowałem tam dość popularny scalony regulator fazowy z
    funkcją miękkiego startu SLB0587 oraz triak 40A. Nie było z tym nigdy
    problemów.
    Nie dość, że dzięki funkcji miękkiego startu pozbyłem się ogromnych
    "uderzeń" prądu to jeszcze przedłużyłem żywotność żarówek, a przy okazji
    dodałem funkcję płynnej regulacji mocy + zdalne sterowanie radiowe.
    Niestety wtedy jeszcze SSR-y nie były na tyle popularne. Obecnie na
    rynku jest ich cała masa. Wyposażane są funkcje miękkiego startu, w
    funkcje płynnej regulacji mocy, załączające w "zerze" itd.

  • 16. Data: 2014-03-27 12:39:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "uzytkownik" <a...@s...pl> wrote in message

    > Ale wtedy nie będzie załączania w "zerze".

    Dlaczego nie? Jak najbardziej będzie...

    W kolejnych okresach zasilania sieciowego będziesz włączał
    triaka (zawsze w zerze) na coraz to dłuższy czas aż włączysz go
    na cały okres i żarówka się rozgrzeje i będzie świecić pełną mocą.

    Typowe ściemniacze do żarówek tak właśnie działają: triak jest
    załączany w zerze i wyłączany różnie, np. po ćwiartce okresu...
    Żarówka więc nie dostaje pełnego sinusa tylko taki przebieg
    zbliżony do zera przez 3/4 okresu i potem ćwierć sinusa i znowu
    zero - żarówce kształt przebiegu dynda, bo to przecież opornik,
    a jednocześnie nie dostaje tyle mocy do w przypadku pełnego
    sinusa, więc świeci słabiej.

  • 17. Data: 2014-03-27 12:59:56
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > zero - żarówce kształt przebiegu dynda, bo to przecież opornik,
    > a jednocześnie nie dostaje tyle mocy do w przypadku pełnego

    Ups, rzeczywiście napisałem sporo głupot... :-)
    Triak się sam nie wyłączy przecież...

    Pozostaje więc sterowanie tą żarówką tak, aby włączać w zerze
    tylko na jeden okres co kilka okresów albo włączać triak tuż przed
    spadkiem do zera i wtedy nie będziesz włączał w zerze, ale też będzie lepiej
    z zimnym prądem jak włączysz np. przy 50V niż przy pełnym napięciu.

  • 18. Data: 2014-03-27 15:28:17
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 27.03.2014 12:59, Pszemol pisze:

    > Ups, rzeczywiście napisałem sporo głupot... :-)
    > Triak się sam nie wyłączy przecież...

    Podobno takie są, ale nie wiem na 100% bo chyba tylko tyrystory.
    Wydaje mi się też, że jeśli wyłączenie będzie nie w 0, to widmo będzie
    podobne jakbyś włączał nie w 0.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 19. Data: 2014-03-27 16:03:16
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-27 12:59, Pszemol pisze:
> [...]
    > Triak się sam nie wyłączy przecież...
    >
    > Pozostaje więc sterowanie tą żarówką tak, aby włączać w zerze

    Tak to sobie możesz włączać grzałkę. Żarówka będzie migać.

    Mario