  • 11. Data: 2022-05-30 11:27:25
    Temat: Re: Budowa własnego linuksowego komputerka
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Czy od tego czasu linux sie rozbudowal w warstwie "niegraficznej" ?

    Przykładowo w wielu dystrybucjach pojawiło się (nie)sławne systemd :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 12. Data: 2022-05-30 11:29:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/05/2022 10:46, Atlantis wrote:
    > Co masz na myśli pisząc o ilości pinów?

    Mimo, że to "zwykła obudowa SMD" bardzo cięzko jest zadowolić wszystkie
    linie zasilania na dwustronnym PCB. Te procesory nie są tak wygodne, jak
    się wydaje.

    > Preheater i tak planuje w końcu kupić do domowego warsztatu.
    > O jakich kosztach mówimy?

    PCB o większej niż 2 warstwy ma skokowy i bolesny kosz wykonania.
    Dodatkowo tani producenci z chin mają precyzje na granicy sensu zabawy z
    BGA. Możesz walczyć, ale tylko strzegam. Moje dwa prototypy z BGA nie
    nadawały się nawet do prototypowania - jedna z przelotek była uszkodzona
    (pod BGA własnie) i miałem zwarcie padu do ścieżki w innej płyce oraz
    przemieszczoną soldermaskę przez co lutownie było dramatem. Tutaj nie da
    się raczej oszczędzić, więc licz się z wiekszymi kosztami, choć może
    będziesz miał szczęscie.

    > Jeśli miałoby to być problematyczne, to
    > faktycznie ograniczę się do elementów TQFP/LQFP (PIC32MZ, Allwinner A13,
    > AT91SAM9).

    To nie jest problematyczne, tylko trzeba wiecej wydać na start.
    Niewątpliwie pouczajace.

    Nie lepiej się zatrudnić w stosownej firmie ;) ?

  • 13. Data: 2022-05-30 20:49:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.05.2022 11:18, J.F wrote:

    > linia 68k nie jest juz martwa?

    Procesory oczywiście od dawna nie są produkowane (chociaż z tego co
    kojarzę fani Amigi ostatnio zaczęli tworzyć szybkie "dopałki" oparte na
    FPGA), jednak w tym wypadku nie chodziłoby o stworzenie czegoś, co
    mogłoby w jakimkolwiek stopniu konkurować ze współczesnymi SBC.
    Chodziłoby po prostu o cel dydaktyczny.
    Normalnych wydań mainstreamowych dystrybucji Linuksa na tę architekturę
    pewnie nie ma, ale coś się znajdzie - widziałem już w sieci kilka
    projektów komputerków na 68k, które odpalały bodajże Debiana. Być może
    nie najnowszego, ale jednak.

    > Niekoniecznie. W koncu kiedys przeciez takie te komputery byly.
    > Czy od tego czasu linux sie rozbudowal w warstwie "niegraficznej" ?

    Zdaję sobie z tego sprawę. Widziałem jak Linuks działa na komputerach
    68k budowanych przez pasjonatów. Samo uruchomienie systemu zajmuje długi
    minuty, podobnie jak negocjacja połączenia SSH. ;)

    > Jakos sensownie, to byloby na ARM zrobic, i to na ARM64 :-)

    Obawiam się, że ciężko będzie znaleźć układ ARM64, do którego łatwo
    dałoby się zaprojektować płytkę (szczególnie dwuwarstwową) i przylutować
    go w domowych warunkach. Szczególnie jeśli mowa o pierwszym tego typu
    projekcie. Przy tych prędkościach magistral to już trochę wyższa szkoła
    jazdy.

    Na szczęście Linux na komputerach jednopłytkowych może przybierać różne
    formy. Z jednej strony mamy wielordzeniowe ARM-y mogące już w niektórych
    zastosowaniach zastąpić desktopa, z drugiej są proste płytki na
    jednordzeniowych MIPS-ach czy ARM-ach taktowanych mocno poniżej 1GHz.

  • 14. Data: 2022-05-30 22:59:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 May 2022 11:14:58 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > 2) Coś nieco bardziej współczesnego. Tutaj myślę o wykorzystaniu
    > któregoś ze współczesnych układów MCU/SoC wyposażonych w zewnętrzną
    > magistralę oraz MMU, np. PIC32MZ, MT7688, Allwinner A13 czy
    > STM32MP1,

    Osobiście uruchomiłem Linuxa na pic32mz DA z wbudowanym 32MB DDR ram.
    Płytki nie lutowałem (skorzystałem z microchiopowego zestawu
    developerskiego dla MZ DA) ale ten mcu jest w opakowaniu QFP więc
    zdatne do lutowania warsztatowego no i nie potrzebuje extra
    zewnętrznych komponentów jak pamięć DDR (choć może obsługiwać do
    128MB zew. DDR jeśli mnie pamięć nie myli). Co ciekawe oryginalna
    płytka deweloperska to tak na prawdę dwie płytki na kanapkę jedna to
    płytka z mcu+kondensatory z jakimś mini złączem goldpin z drugą, na
    której są gniazda ethernet, phy USB i drugi mcu 24F (już nie
    pamiętam po co on, nie używałem). Wygląda na to, że produkują ten mcu
    na takiej płytce ze złączem ale nie udało mi się tego namierzyć
    osobno.
    Co do Linuxa, żeby był używalny i w miarę responsywny to trzeba
    znaleźć najstarszą dostępną dystrybucję z binarami dla mips'a
    (najlepiej z lat 90) i z tego zrobić rootfs, współczesne zżerają na
    start zbyt dużo z tych 32MB, mają zbyt skomplikowany boot (dużo
    skryptów, wolny boot).
    Popularny też jest soc allwinner - też qfp, sporo jest DIY schematów
    w sieci z tym soc'em.

    Polecam stronę https://jaycarlson.net/embedded-linux/
    To kompedium wiedzy od przeglądu soc'ow dla zastosowań DIY do
    wskazówek jak prawidłowo zaprojektować płytkę do soc'a/DDR.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2022-05-30 23:54:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.05.2022 22:59, Marek wrote:

    > Osobiście uruchomiłem Linuxa na pic32mz DA z wbudowanym 32MB DDR ram.
    > Płytki nie lutowałem (skorzystałem z microchiopowego zestawu
    > developerskiego dla MZ DA) ale ten mcu jest w opakowaniu QFP więc zdatne

    Podejrzewam, że tego zestawu deweloperskiego i tak nie będzie się dało
    obecnie kupić, a na pewno nie za rozsądne pieniądze. Tymczasem
    pojedyncze egzemplarze PIC32MZ z MMU kupiłem jakiś czas temu. Kilka
    innych układów potencjalnie nadających się do uruchomienia Linuksa też
    mam pod ręką. :)
    No i jednak korzystanie z gotowego zestawu deweloperskiego wyklucza
    jeden z najważniejszych elementów dydaktycznych przewidzianych w tym
    projekcie - nauczenie się czegoś nowego w dziedzinie projektowania PCB. :)

    > do lutowania warsztatowego no i nie potrzebuje extra zewnętrznych
    > komponentów jak pamięć DDR (choć może obsługiwać do 128MB zew. DDR jeśli
    > mnie pamięć nie myli). Co ciekawe oryginalna płytka deweloperska to tak

    Te układy PIC32MZ które posiadam mają zaledwie 256kB wbudowanej pamięci
    RAM i pozwalają na podłączenie 32MB zewnętrznej pamięci DDR2.

> [...]
    > 90) i z tego zrobić rootfs, współczesne zżerają na start zbyt dużo z
    > tych 32MB, mają zbyt skomplikowany boot (dużo skryptów, wolny boot).

    Może jakiś OpenWRT by się tutaj sprawdził? W końcu ta dystrybucja była
    robiona z myślą o routerach, które niekiedy posiadały bardzo ograniczone
    zasoby sprzętowe i bardzo często pracowały właśnie na architekturze MIPS.

    > Polecam stronę https://jaycarlson.net/embedded-linux/
    > To kompedium wiedzy od przeglądu soc'ow dla zastosowań DIY do wskazówek
    > jak prawidłowo  zaprojektować płytkę do soc'a/DDR.

    Dzięki. Może się przydać. :)

  • 16. Data: 2022-05-31 06:28:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 30 May 2022 23:54:48 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Te układy PIC32MZ które posiadam mają zaledwie 256kB wbudowanej
    > pamięci
    > RAM i pozwalają na podłączenie 32MB zewnętrznej pamięci DDR2.

    Bo te 256kB to sram a nie DDR. Nawet jesli jest MZ z wewnętrznym DDR
    to nie jest on dostępny tak od razu, trzeba go prawidłowo
    zainicjować/skonfigurować przed użyciem, stąd MZ botujesz zawsze z
    użyciem SRAM, konfigurujesz DDR i dopiero można ładować kernel do DDR
    (te funkcje robi U-Boot, który musisz ręcznie wyrzeźbić).
    Generalnie z tego co pamiętam by uruchomić Linuxa na MZ to było
    konkretne rzeźbienie, najpierw trzeba było znaleźć odpowiedniego
    uboota, skonfigurować go i skompilować do hexa. Potem skompilować
    kernel Linuxa ze wsparciem dla mzda. Wgrać hexa z ubootem, potem
    wskazać obraz kernela do załadowania (chyba w moim przypadku to był
    pendrive USB) + rootfs.
    Projekt z Linuxem na MZ porzuciłem z kilku powodów: pierwszy taki, że
    wtedy były MZDA z jakimś bugiem w DDR, wg erraty DDR mogło nie
    (za)działać poniżej 0C (nie wiem czy to poprawiono w kolejnych
    rewizjach). Drugi to taki, że podobno mcu/soc'e z wewnętrznym DDR są
    nietrwałe, bo pamięć DDR się degraduje i po latach masz cały mcu do
    wymiany a nie tylko kość pamięci, co w efekcie dyskwalifikowało ten
    uklad do przewidzianych zastosowań.
    Ale do nauki i wrzucenia potem do szuflady nadaje się wyśmienicie :-)

    --
    Marek

  • 17. Data: 2022-05-31 11:20:01
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2022-05-30 o 20:49, Atlantis pisze:

    > Procesory oczywiście od dawna nie są produkowane (chociaż z tego co
    > kojarzę fani Amigi ostatnio zaczęli tworzyć szybkie "dopałki" oparte na
    > FPGA), jednak w tym wypadku nie chodziłoby o stworzenie czegoś, co

    To może hardcorowo podejdź do tematu i weź motorolę 68000 :) z Amigi
    właśnie:)
    całe 7MHz:) ale w drukarkach były używane bodaj 10 lub 14

    Montaż przewlekany - polutujesz lutolą ;)

  • 18. Data: 2022-05-31 18:59:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 31.05.2022 11:20, sirapacz wrote:

    > To może hardcorowo podejdź do tematu i weź motorolę 68000 :) z Amigi
    > właśnie:)

    Model 68000 nie miał chyba MMU i dlatego nie można na nim uruchomić
    normalnego Linuksa. Gdyby ni ta kwestia, to w sumie można by to zrobić
    jeszcze prościej - za pomocą 68008 z ośmiobitową szyną danych. ;)

  • 19. Data: 2022-05-31 21:12:41
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 31/05/2022 17:59, Atlantis wrote:

    > Model 68000 nie miał chyba MMU i dlatego nie można na nim uruchomić
    > normalnego Linuksa. Gdyby ni ta kwestia, to w sumie można by to zrobić
    > jeszcze prościej - za pomocą 68008 z ośmiobitową szyną danych. ;)

    uClinux z kernelem 2.0

    https://www.youtube.com/watch?v=SRdLlaUmmpM

  • 20. Data: 2022-05-31 21:52:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 31 maja 2022 o 18:59:46 UTC+2 Atlantis napisał(a):

    > Model 68000 nie miał chyba MMU i dlatego nie można na nim uruchomić
    > normalnego Linuksa. Gdyby ni ta kwestia, to w sumie można by to zrobić
    > jeszcze prościej - za pomocą 68008 z ośmiobitową szyną danych. ;)

    Można mu było dać zewnętrzny MMU.
    Tylko z powodu błędów nie da się zrobić pamięci wirtualnej - trzeba wziąć 68010 albo
    wyżej (dopiero 68030 miał wbudowane MMU).
    Chyba że weźmie się dwa 68000, jak w apollo computer - co za kolesie...