  • 21. Data: 2009-07-23 09:18:59
    Temat: Re: Binarna kopia karty CF
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur M. Piwko napisał:

    > ^^^^^^^^^^

    > /tmp jest na tmpfs. Zaznaczyłem kluczowe.

    To się świetnie składa, bo ja odnosiłem się właśnie do tego kluczowego
    przykładu. Z poleceniem dd, to się wszystko zgadza. Bardzo ono pożyteczne
    w takich sytuacjach. Zrzut zawartości całego dysku do pliku, to też fajna
    sprawa. Sam tak robię i mam archiwum takich obrazów. Ale podanie jako
    przykładu użycia pliku zapisywanego w tmpfs systemu LiveCD, to zły pomysł.
    Jest duże prawdopodobieństwo, że jednak rozmiar fizycznego nośnika jest
    większy od rozmiaru pamięci wirtualnej dostępnej dla tmp.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2009-07-23 09:29:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > czy /dev/sd to secure digital? tak samo się zgłasza cf?

    Nie, /dev/sdX, gdzie X to kolejne litery alfabetu, to po prostu dyski
    SCSI. To co na USB jest zawsze w ten sposób traktowane przez Linuksa.

    > nie jestem mocny z linuxa - jak on sobie poradzi z dwiema kartami cf
    > na dwu osobnych adapterach typu usb? wykrywa się to automagicznie
    > czy trzeba jakoś ręcznie "mountować"?

    Jak ma w kernelu (a zwykle ma), to zostaną wykryte. Montować do tej
    operacji nie trzeba. Wręcz jest to niepożądane.

    > dodatkową trudnością będzie fakt, że na tych kartach cf są partycje ntfs...

    Nie będzie żadną.

    > takie coś mogłoby się przydać w płatnych kafejkach internetowych :-)

    W tym akurat systemie nie ma obsługi myszy i klawiatury, więc przydatność
    w kafejce jest mocno ograniczona. Te grafiki, to on tworzy i pokazuje
    takie, jak mu odległy o setki kilometrów serwer każe. Ale nie widzę
    przeszkód, by zrobić wersję kafejkową. Zresztą robi się takie dla tych,
    którzy obawiaja się spotkać w kafejce Nieprzyjazny Użytkownikowi System.

    Ale gdyby to miała być inicjatywa administratora kafejki, to też pomysł
    taki sobie. Wszystkie współczesne płyty główne mają PXE wbudowane w BIOS,
    więc mogą bootować się wprost z sieci. Ja już jakieś dziesięć lat temu
    stwierdziłem, że we wszystkich komputerach w domu (poza jednym) nie są
    mi wcale potrzebne twarde dyski ani żadne inne lokalne media bootowalne.
    Spokój, nic się zepsuć nie może. Nawet wiatraczek się nie zakurzy, bo go
    z reguły nie ma, więc wszystko działa.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2009-07-23 09:35:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan BartekK napisał:

    > Nie. /dev/sdX to "dysk" (cokolwiek by to znaczyło). Zależnie od kernela,
    > dyski IDE będą (w starszych) oznaczane przez /dev/hda, hdb, itd. a dyski
    > np SATA, scsii usb, czytniki kart, pendrive jako /dev/sda, sdb itd. W
    > nowszych kernelach wszystkie już dyski są enumerowane jako /dev/sdX
    > gdzie X to kolejne literki.

    Nie, to już pewna przesada. Tak jest z dyskami SATA w kernelu wersji 2.6.
    Dyski IDE (parallel) wciąż są hda, hdb, hdc... Chociaż SATA również mogą
    być tak traktowane, jeśli ktoś sobie tego życzy.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2009-07-23 09:51:46
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Nie, to już pewna przesada. Tak jest z dyskami SATA w kernelu wersji 2.6.
    > Dyski IDE (parallel) wciąż są hda, hdb, hdc... Chociaż SATA również mogą
    > być tak traktowane, jeśli ktoś sobie tego życzy.

    Może i tak, nie sledzę tego na bierząco, widzę tylko jak to wygląda np w
    takim systemrescuecd, na tej samej maszynie wersje 0.3.6, 0.3.8 widzą
    /dev/hda a wersje ~1.x.x już widzą już wwszystko jako /dev/sdX. I nie
    jest to kwestia ide-sata native/ahci mode, bo dyski są ide-ata, czipset
    i845. Zapewne jest to konfigurowalne.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 25. Data: 2009-07-23 10:15:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan BartekK napisał:

> [...]
    > /dev/hda a wersje ~1.x.x już widzą już wwszystko jako /dev/sdX. I nie
    > jest to kwestia ide-sata native/ahci mode, bo dyski są ide-ata, czipset

    Kiedyś używało się często emulowanej obsługi SCSI dla równoległej
    magistrali IDE, ale to dla napędów optycznych. Z tego względu,
    że programy do nagrywania nie znały niczego innego poza SCSI. Jak
    tylko dorobiły sie obsługi IDE, napędy takie zaczęły być wypierane
    przez SATA, czyli znowu SCSI. Nie spotkałem się nigdy z takimi
    sztuczkami robionymi z twardymi dyskami. Ale po systemach typu
    "systemrescuecd" wszystkiego można się spodziewać.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2009-07-23 10:23:22
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Jarosław Sokołowski denied rebel lies:

    > przez SATA, czyli znowu SCSI. Nie spotkałem się nigdy z takimi
    > sztuczkami robionymi z twardymi dyskami. Ale po systemach typu
    > "systemrescuecd" wszystkiego można się spodziewać.

    Nie, to normalne jest od pewnego czasu. Wszystkie dyski są oznaczane
    sd[a-z]. Nie pamiętam czy nie było to czasem przy przejściu z kernela
    2.4 na 2.6.

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|For whom the prey weeps
    (::) (::)|

  • 27. Data: 2009-07-23 10:34:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    MoonWolf napisał:

    > Nie, to normalne jest od pewnego czasu. Wszystkie dyski są oznaczane
    > sd[a-z]. Nie pamiętam czy nie było to czasem przy przejściu z kernela
    > 2.4 na 2.6.

    W 2.6.27 tak nie jest, napęd DVD na IDE mam widoczny jako /dev/hdb.
    Nawet karty CompactFlash zainstalowane wprost w gniazdach komputerów,
    nie przez przejściówkę USB, też są hda i hdb. Czy taka zmiana zaszła
    między 2.6.27 a 2.6.30? Do changelogów niezaglądałem, ale nie sądzę.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2009-07-23 11:11:06
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    > Jak zrobić binarną kopię bootowalnej karty CompactFlash??

    A próbowałeś Norton Ghostem z opcją kopii sektor po sektorze?
    Przem

  • 29. Data: 2009-07-23 11:33:53
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

> [...]

    > nie przez przejściówkę USB, też są hda i hdb. Czy taka zmiana zaszła
    > między 2.6.27 a 2.6.30? Do changelogów niezaglądałem, ale nie sądzę.

    Szczerze mówiąc nie pamiętam, u mnie od dawna wszystkie dyski są
    widziane jako sd* (a nagrywarka DVD jest jako /dev/sr0).
    Według tego:
    http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_19#head-
    cdcbaa9c1b476decdc064e0a75d23d1328b1ddce

    (link pocięło) to nowy driver. Ja tak mam od dawna w Fedorze.

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|I'll die if i let go
    (::) (::)|

  • 30. Data: 2009-07-23 12:20:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    MoonWolf napisał:

> [...]
    b476decdc064e0a75d23d1328b1ddce

    > (link pocięło) to nowy driver. Ja tak mam od dawna w Fedorze.

    Czego to ludzie nie są skłonni zrobić dla IDEi! Te "new drivers" są wciąż
    "experimental", mogą mieć bugi. Nowych dysków PATA już w zasadzie nie ma,
    ale ponieważ ktoś się wcześniej poświęcił, napisał sterownik, no to teraz
    trzeba wytypować "ochotników", którzy będą tego używać. Po co właściwie?
    Żeby diwajs się nazywał "po nowemu"? Żeby autorom nowych sterowników nie
    było przykro?

    Dyski serial widuję sporadycznie, istnienie drugiej wersji sterowników
    umknęło mojej uwadze. Może to i lepiej. W każdym razie normalnie
    kompilowany kernel wykrywa je tak jak drzewiej bywało, a namawiać go
    do innego zachowania prze parametry bootowania albo wyrżnięcie starych
    drajwerów nie zamierzam.

    --
    Jarek