  • 1. Data: 2013-03-06 08:13:37
    Temat: Bateryjny dylemat...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Witam,
    niewielkie urządzenie chciałbym zasilić bateryjnie z ogniw
    powszechnie dostępnych i łatwo ładowalnych (jeśli to mają byc aku).
    Urządzenie większość czasu jest uśpione (im rzadziej wymiana baterii
    tym lepiej) i zawiera mcu + peryferia, które mogą pracować w
    zakresie napieciowym 2.6-3.6V. Lipole lub liony odpadaja bo sa
    kłopotliwe, w pełni naładowane mają 4.2, wymagają specjalnej
    ładowarki, trzeba je odcinac ponizej 3V itp. 2x nimh w pełni
    naładowany daje ok 3v i szybko spada do granicy 2.5. 3x nimh w pelni
    naladowany przekroczy 3.6.
    Myślałem nad jakimś LDO ale on spowoduje dodatkowe zużycie prądu a w
    uśpieniu nie chciałbym przekroczyć 1uA....

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-03-06 19:45:43
    Temat: Re: Bateryjny dylemat...
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > niewielkie urządzenie chciałbym zasilić bateryjnie z ogniw powszechnie
    > dostępnych i łatwo ładowalnych (jeśli to mają byc aku).

    Mimo moich oporow przy identycznych zalozeniach co Twoje, RoMan
    przekonal mnie do przetwornic (RoManie dzieki przy okazji). U mnie
    dojdzie jeszcze obsluga wielu wyswietlaczy, co wymaga nieco wyzszego
    napiecia niz uK, ale jest w czym wybierac jesli chodzi o przetwornice.
    Ladowarka tez jest banalna.
    Poczytaj watek "LED 7 segment po wielokroc".

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2013-03-06 20:15:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 06 Mar 2013 19:45:43 +0100, Pawel O'Pajak <o...@i...pl>
    wrote:
> [...]
    wyzszego
    > napiecia niz uK, ale jest w czym wybierac jesli chodzi o

    Ale step up jalowo też prąd pobiera gdy procesor będzie uśpiony. Sa
    programowalne przetwornice co mogą okresowo się wybudzac, zasilic
    procesor, jak procesor skończy to ja wyłączy, po czym przetwornica
    sama się wlaczy i tak w kółko?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2013-03-06 20:29:30
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2013-03-06 08:13, Marek pisze:

    > większość czasu jest uśpione (im rzadziej wymiana baterii tym lepiej) i
    > zawiera mcu + peryferia, które mogą pracować w zakresie napieciowym
    > 2.6-3.6V.
    ..
    > w uśpieniu nie chciałbym przekroczyć 1uA....

    może czas na zmianę MCU? ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 5. Data: 2013-03-06 21:38:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    Wednesday, March 6, 2013, 7:45:43 PM, you wrote:

> [...]
    > dojdzie jeszcze obsluga wielu wyswietlaczy, co wymaga nieco wyzszego
    > napiecia niz uK, ale jest w czym wybierac jesli chodzi o przetwornice.

    Zerknij na L6920DB w TME - sprawność powyżej 90% przy większych
    prądach i Twoich potrzebach :)

    > Ladowarka tez jest banalna.

    LTC4054ES5-4.2TRMP też w TME, na tej samej stronie co przetwornica
    wyżej :)

    > Poczytaj watek "LED 7 segment po wielokroc".

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-03-06 23:51:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 06 Mar 2013 20:29:30 +0100, Michał
    Baszyński<m...@g...ze.ta.pl> wrote:
    > może czas na zmianę MCU? ;-)

    a jaki proponujesz? sam mcu bierze 800nA z akytywnym wdg do
    wybudzenia. Do tego rfm12b 1uA ale mysle żeby go w ogóle odciac od
    zasilania i nie usypiać.
    Podoba mi się ten pomysł z step up, nawet przypomniało mi się że
    kiedyś kupilem mcp1624 i nie zdążyłem je wykorzystać, będzie okazja.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2013-03-07 18:35:39
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2013-03-06 23:51, Marek pisze:

    > a jaki proponujesz?

    nie napisałeś jakiego używasz, ale np. MSP430 może pracować od 1,8V,
    czyli bez żadnych przetwornic z dwóch ogniw AA/AAA.
    I jeżeli inne peryferia potrzebują wyższego napięcia, to on może na
    żądanie włączać przetwornicę.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 8. Data: 2013-03-08 09:04:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 07 Mar 2013 18:35:39 +0100, Michał
    Baszyński<m...@g...ze.ta.pl> wrote:
    > nie napisałeś jakiego używasz, ale np. MSP430 może pracować od
    1,8V,
    > czyli bez żadnych przetwornic z dwóch ogniw AA/AAA.
    > I jeżeli inne peryferia potrzebują wyższego napięcia, to on może na

    Myślałem że zapytasz jakiego używam i dlaczego PIC ;), seria K też
    startuje od 1.8. Calosc chce pogonić na jednej AA więc bez
    przetwornicy się nie obejdzie. Spodobała mi się L6920db, dodam
    (super)kondensator żeby można było z "czego" ja wlączyć po
    wybudzeniu.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2013-03-08 23:43:58
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2013-03-08 09:04, Marek pisze:

    > Myślałem że zapytasz jakiego używam i dlaczego PIC ;), seria K też
    > startuje od 1.8. Calosc chce pogonić na jednej AA więc bez przetwornicy
    > się nie obejdzie.

    jeżeli kodu niedużo to z pomocą MSP430 by się prawie bez przetwornicy
    obyło - MSP430L092 działa od 0,9V, tylko do startu (skopiowanie kodu
    programu z zewnętrznego EEPROMu do wewnętrznego RAM-u) potrzebne jest
    wyższe napięcie, bo nie ma EEPROM-ów na tak niskie napięcia. Ale
    wbudowany bootloader sam wystawia na jednej z nóżek sygnał 250kHz do
    sterowania kluczem step-up-a na czas kopiowania kodu. Potem już jedzie
    bez przetwornicy i wg TI pobiera bodajże 45uA/MHz (max 4MHz, ma
    wbudowany oscylator RC 1MHz).

    --
    Pozdr.
    Michał