  • 41. Data: 2019-03-13 11:34:11
    Temat: Re: Baterie do elektryków
    Od: robot <a...@o...pl>

    > Kapelinder, nie błaźnij się. Amortyzacja typowej węglówki to 20-50 lat.
    > Amotryzacja fotowoltaiki - 20-25 lat typowo. Koszt energii z sieci w
    > Polsce to faktycznie ok. 16 gr z tendencją zwyżkową ale koszt energii z
    > domowej instalacji FV to 18-20 gr z tendencją spadkową.
    > Za kilka - kilkanaście lat rozpocznie sie zjawisko budowania domów bez
    > przyłącza elektrycznego w ogóle, jak tylko ceny banków energii spadną do
    > rozsądnej wartości i/oraz rozpowszechnią się samochody elektryczne które
    > również mogą służyć jako banki energii.

    Co?
    Domy bez przyłącza elektrycznego?
    Możesz coś szerzej, albo jakieś źródła?

  • 42. Data: 2019-03-13 14:05:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Mar 2019 11:34:11 +0100, robot napisał(a):

    > Co?
    > Domy bez przyłącza elektrycznego?
    Tak :)
    > Możesz coś szerzej, albo jakieś źródła?
    Postudiuj zagadnienie i wyciągnij wnioski. Nie będę cię wyręczał.
    Zacznij od rocznego zużycia energii na dom jednorodzinny, uwzględnij
    poprawkę na większą nic dziś termoizolacyjność, za podstawę ogrzewania
    przyjmij pompę cieplną, oblicz minimalną powierzchnię paneli FV plus
    kolektory słoneczne, załóż odpowiednią cenę powerpaka i masz wynik.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 43. Data: 2019-03-13 15:50:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 Mar 2019 14:05:32 +0100, Jacek Maciejewski

> [...]
    > przyjmij pompę cieplną, oblicz minimalną powierzchnię paneli FV plus
    > kolektory słoneczne, załóż odpowiednią cenę powerpaka i masz wynik.

    No to policzmy dla mojego nowego domu. 180m2 grzanej podłogi, 230m2 z pom.
    technicznymi. Budynek zgodny z WT2021, czyli znacznie ponad obecny
    standard, grzany pompą ciepła. 10MWh/rok CO no i pewnie ze 3MWh/rok CWU. To
    da jakieś 4MWh/rok. Pytam ponownie, skąd weźmiesz i gdzie postawisz
    "powerpaka" 2-3MWh? Już pomijam że łączenie paneli z pompą ciepła i
    podłogówka to bezsens, bo jest to typowe powielanie systemów grzewczych co
    NIGDY się nie opłaca. Chyba że ceny paneli spadną do cen takich jak w
    Australii tj. 2800zł/kWp to się ta wodna podłogówka i pompa odbije.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 44. Data: 2019-03-13 16:32:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Mar 2019 15:50:58 +0100, Myjk napisał(a):

    > 10MWh/rok CO no i pewnie ze 3MWh/rok CWU. To
    > da jakieś 4MWh/rok. Pytam ponownie, skąd weźmiesz i gdzie postawisz
    > "powerpaka" 2-3MWh?

    To jest bezsensowne wyliczenie. Wymagasz by powerpak pokrył roczne
    zapotrzebowanie a wystarczy by pokrył dobowe z zapasem. No i jak 10+4
    dało ci 3? :) Policz ile energii zużyje sprężarka pompy. Na dobę by
    określić wymaganą pojemność powerpaka i na rok by zbilansować całość.
    Reszta energii bierze się z gruntu. Co do norm termoizolacyjności to te
    ograniczają ją od dołu. W Szwecji buduje się domy bez ogrzewania - do
    utrzymania temperatury wystarczy ciepło bytowe, a tam zimniej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 45. Data: 2019-03-13 17:52:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 Mar 2019 16:32:45 +0100, Jacek Maciejewski

    > To jest bezsensowne wyliczenie. Wymagasz by powerpak pokrył roczne
    > zapotrzebowanie a wystarczy by pokrył dobowe z zapasem.

    Nie roczne -- zimowe, kiedy to produkcji pradu z paneli jest tyle co kot
    napłakał.

    > No i jak 10+4 dało ci 3? :)

    Po COPie pompy ciepła -- to chyba oczywiste.

    > Policz ile energii zużyje sprężarka pompy.

    No przecież policzyłem. I zaniżyłem o zużycie letnie.

    > Na dobę by określić wymaganą pojemność powerpaka
    > i na rok by zbilansować całość.

    No to właśnie czekam aż zbilansujesz. Nadmienię, że w tym roku w styczniu
    panele dały całe 100kWh uzysku kiedy to zapotrzebowanie na energię do
    grzania było największe i DOBOWO przekraczało tę wartość. W lutym niewiele
    lepiej było.

    > Reszta energii bierze się z gruntu.

    Raczej z powietrza. Gruntówek, szczególnie z odwiertami się nie opłaca
    obecnie.

    > Co do norm termoizolacyjności to te
    > ograniczają ją od dołu. W Szwecji buduje się domy bez ogrzewania - do
    > utrzymania temperatury wystarczy ciepło bytowe, a tam zimniej.

    Nie wszyscy tak budują.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 46. Data: 2019-03-13 17:56:48
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-03-13 10:05, Jacek Maciejewski wrote:

    > Owszem, mamy ciemne społeczeństwo. Nie dociera do niego np. że rocznie w
    > górnictwie kopalin energetycznych ginie więcej ludzi niż kiedykolwiek
    > zginęło w energetyce jądrowej. Ale to można zmienić przez kształcenie
    > ludzi w szkołach, poświęcając (nomen omen) czas przeznaczony na religię.
    > Trzeba tylko chcieć no i zabiera to nieco czasu.

    Mniej niż w wyniku awarii w Czernobylu?

  • 47. Data: 2019-03-13 18:13:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    e.net...

    >To jest bezsensowne wyliczenie. Wymagasz by powerpak pokrył roczne
    >zapotrzebowanie a wystarczy by pokrył dobowe z zapasem.

    Pod warunkiem, ze masz ogniwa dostarczajace pradu na cala dobe.
    A zima dzien krotki, a chmury ciezkie.

    2kW ciaglej mocy do utrzymania domu wystarczy ?
    48kWh/dobe ... przez 8h dnia trzeba 6kW z ogniw.
    ~60m kw, a przy przy duzym zachmurzeniu to pewnie 600 bedzie za malo.

    I juz trzeba duza dzialke. A do duzej dzialki duzy samochod :-)

    Niestety - fotoogniwa daja duzo pradu latem, a potrzeba go zimą.

    ale te 3MWh:
    - 50 baterii od tesli ... w garazu sie zmieszczą :-)
    - jakies 250 kg ON/benzyny/LPG ... tylko trzeba synteze opanowac,
    - 700 litrow spirytusu ... tylko znow ta synteza.
    - 70 kg wodoru ... 2 m^3 i 500 atm, lub 1000l termos kriogeniczny.

    ale
    -180kg aluminium,
    -2t cynku
    -ciekawe ile sodu i siarki - do akumulatora sodowo-siarkowego ...

    Niestety - cynkowa bateria pewnie bedzie miala spory narzut i wazyla
    wiele ton wiecej.

    J.

  • 48. Data: 2019-03-13 19:26:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak zasilaja z ogniw slonecznych znaki czy tablice przy drogach to przyjmuja
    sredniorocznie 10W z metra kwadratowego. Do tego czesto dokladaja wiatraczek o mocy
    20-30W.

  • 49. Data: 2019-03-13 19:46:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Mar 2019 17:52:13 +0100, Myjk napisał(a):

    > No to właśnie czekam aż zbilansujesz.

    No to masz:
    ZAŁOŻENIA:
    dom 150 m2
    potrzeby CO 30W/m2
    sprawność pompy 500%
    Grzanie przez pół roku na pełny gwizdek.
    Dodatkowo 30% na CW
    Najgorszy, grudniowy bilans nasłonecznienia.
    WYCHODZI:
    Panel FV o powierzchni 230 m2
    Powerpak na 10 dni jakieś 250 kWh

    Jak dorzucisz do tego panele o sprawności osiągalnej za 10 lat,
    dodatkowy wiatrak (przydaje się zimą kiedy wieje), termoizolacyjność ze
    20 W/m2 (to jeszcze nie dom pasywny), poprawkę że jednak nie grzejesz na
    cały gwizdek pół roku to pewnie wyjdzie ze 100m2 albo mniej.
    IMO to jest technicznie wykonalne. Pytanie o cenę - nie chce mi się
    liczyć ale te wszystkie szpeje tanieją jakieś kilka % na rok więc za 10
    lat będą całkiem tanie.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 50. Data: 2019-03-13 19:48:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Mar 2019 17:56:48 +0100, kk napisał(a):

    > Mniej niż w wyniku awarii w Czernobylu?
    A ilu tam zginęło?
    --
    Jacek