  • 31. Data: 2022-05-10 11:43:26
    Temat: Re: Baterie ceramiczne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 May 2022 11:38:06 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Opornik modeluje zaśniedziałą śrubkę. Nie jest wpięta do żadnego układu
    > -- trzeba wykryć, czy jest przykręcona. Zwiera dwie nakrętki albo nie.
    > Ale w przypadku awarii trzeba założyć, że te nakrętki są po stronie WN,
    > dlatego układ nadzorujący musi być izolowany, bo tak jest prościej,
    > taniej i pewniej, niż umieszczać go po stronie śrubki i spuszczać wynik
    > pomiaru przez barierę izolacyjną. No i się tanio skaluje na N śrubek.

    Ledem zbocznikuj :-)

    Tylko jak wykryc, ze LED juz odparował :-)

    > W Spice prawie działa. ;-P Zakładam, że BSS123 ma IDSS_OFF=10nA, zgodnie
    > z datashitem. W praktyce moze mieć jeszcze mniej.

    A moze by tak nadajnik radiowy zasilany generatorem termoelektryczny
    zamontowanym na tej srubce ? :-)

    J.

  • 32. Data: 2022-05-10 12:13:43
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > A moze by tak nadajnik radiowy zasilany generatorem termoelektryczny
    > zamontowanym na tej srubce ? :-)

    Przekomplikowujesz. Za cały izolowany czujnik wystarczy krótki odcinek
    przewodu TIW zwierający te nakręki. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2022-05-10 12:41:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Przekomplikowujesz. Za cały izolowany czujnik wystarczy krótki odcinek
    > przewodu TIW zwierający te nakręki. :-)

    Przewleczony przez rdzeń?
    P.G.

  • 34. Data: 2022-05-10 15:08:11
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Przewleczony przez rdzeń?

    Dokładnie tak, kiedyś już o tym rozmawialiśmy. Tylko wersja 1.0 pobiera
    jakieś 8...@...5V, więc prowadzę eksperymenty numeryczne zmniejszające
    ten pobór 4-5x w oparciu o elementy dyskretne -- tu z innych przyczyn
    będę miał ~3V (2xCeraCharge szeregowo), a to już pozwala
    poeksperymentować z klasycznymi MOSFETami (nie wynalazkami typu
    Vth=10mV, bo istnieją i takie). Jak zadziała w Spice, to i na biurku
    zadziała. Póki co oscylator relaksacyjny na trzech tranzystorach bierze
    72nA.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 35. Data: 2022-05-10 18:51:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Vth=10mV, bo istnieją i takie). Jak zadziała w Spice, to i na biurku
    > zadziała. Póki co oscylator relaksacyjny na trzech tranzystorach bierze

    W tym co ja robiłem najbardziej prądożerny jest generator 10Hz który
    wyzwala wykonanie pomiaru.
    Ale, że nie miałem istotnych powodów do kombinowania (zasilanie z
    zasilacza 12V 2A z akumulatorem 7Ah) to zrobiłem najprościej jak się da
    - HC14. Prąd marnowany przez wejście gdy napięcie nie jest ani 0 ani 1
    jest głównym marnotrawstwem.
    Rozumiem, że ten generator na 3 tranzystorach to właśnie poszukiwanie
    rozwiązywania tego problemu.
    P.G.

  • 36. Data: 2022-05-10 22:38:41
    Od: "Piotr W." <p...@g...com>

    > Opornik modeluje zaśniedziałą śrubkę.

    Jeżeli śrubka jest zaśniedziała to możliwe, że jej charakterystyka jest nieliniowa i
    opornik słabo się nadaje jako model.
    W podobnym celu powstał NLJD, stosowany do wykrywania półprzewodnikowych struktur np.
    w betonie.

  • 37. Data: 2022-05-22 21:56:33
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > W tym co ja robiłem najbardziej prądożerny jest generator 10Hz który
    > wyzwala wykonanie pomiaru.

    Zrobiłem. Całość pobiera ~45nA na 3V.

    > Rozumiem, że ten generator na 3 tranzystorach to właśnie poszukiwanie
    > rozwiązywania tego problemu.

    Okazał się być ślepą uliczką.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2022-05-23 12:29:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Okazał się być ślepą uliczką.

    Podzielisz się ostatecznym schematem generatora wyzwalającego pomiar?
    Pytam ze zwykłej ciekawości a nie z potrzeby więc nie naciskam.
    P.G.

  • 39. Data: 2022-05-23 19:59:56
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    On 2022-05-23 12:29, Piotr Gałka wrote:

    > Podzielisz się ostatecznym schematem generatora wyzwalającego pomiar?

    Ależ proszę:

    Version 4
    SHEET 1 1092 1064
    WIRE 416 -176 176 -176
    WIRE 720 -176 416 -176
    WIRE 720 -128 720 -176
    WIRE 416 -80 416 -176
    WIRE 720 32 720 -48
    WIRE 960 32 720 32
    WIRE 720 96 720 32
    WIRE 416 144 416 0
    WIRE 656 144 416 144
    WIRE 960 160 960 32
    WIRE 416 224 416 144
    WIRE 720 272 720 192
    WIRE 960 320 960 224
    WIRE 960 320 784 320
    WIRE 960 384 960 320
    WIRE 176 528 176 -176
    WIRE 416 608 416 288
    WIRE 720 640 720 368
    WIRE 176 752 176 608
    WIRE 416 752 416 688
    WIRE 416 752 176 752
    WIRE 720 752 720 720
    WIRE 720 752 416 752
    WIRE 960 752 960 464
    WIRE 960 752 720 752
    WIRE 176 784 176 752
    WIRE 400 880 256 880
    WIRE 720 880 624 880
    WIRE 256 912 256 880
    WIRE 400 992 400 960
    WIRE 624 992 624 960
    FLAG 176 784 0
    FLAG 624 992 0
    FLAG 400 992 0
    FLAG 256 1024 0
    SYMBOL voltage 176 512 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 0
    WINDOW 39 0 0 Left 0
    SYMATTR InstName V1
    SYMATTR Value 2
    SYMBOL pnp 784 368 R180
    SYMATTR InstName Q1
    SYMATTR Value BC857C
    SYMBOL npn 656 96 R0
    SYMATTR InstName Q2
    SYMATTR Value BC847B
    SYMBOL res 704 -144 R0
    SYMATTR InstName R1
    SYMATTR Value 10Meg
    SYMBOL res 944 368 R0
    SYMATTR InstName R2
    SYMATTR Value {R_OSC}
    SYMBOL res 400 -96 R0
    SYMATTR InstName R3
    SYMATTR Value {R_OSC}
    SYMBOL cap 400 224 R0
    SYMATTR InstName C1
    SYMATTR Value {C_OSC}
    SYMBOL cap 944 160 R0
    SYMATTR InstName C2
    SYMATTR Value {C_OSC}
    SYMBOL res 704 624 R0
    SYMATTR InstName R4
    SYMATTR Value 1m
    SYMBOL ind2 400 592 R0
    SYMATTR InstName L1
    SYMATTR Value {L_PRI}
    SYMATTR Type ind
    SYMBOL ind2 384 864 R0
    WINDOW 3 -55 -7 Left 2
    SYMATTR InstName L2
    SYMATTR Value {L_SENSE}
    SYMATTR Type ind
    SYMBOL ind2 640 864 M0
    WINDOW 3 -40 -6 Left 2
    SYMATTR InstName L3
    SYMATTR Value {L_SEC}
    SYMATTR Type ind
    SYMBOL res 240 896 R0
    SYMATTR InstName R5
    SYMATTR Value 33
    TEXT 208 -304 Left 2 !.param C_OSC=470p
    TEXT 208 -280 Left 2 !.param R_OSC=100Meg
    TEXT 552 -360 Left 2 !.param AL=5200e-9
    TEXT 552 -336 Left 2 !.param N_PRI=15
    TEXT 552 -312 Left 2 !.param N_SEC=50
    TEXT 552 -288 Left 2 !,param N_SENSE=5
    TEXT 552 -256 Left 2 !.param L_PRI={N_PRI*N_PRI*AL}
    TEXT 552 -232 Left 2 !.param L_SEC={N_SEC*N_SEC*AL}
    TEXT 552 -208 Left 2 !.param L_SENSE={N_SENSE*N_SENSE*AL}
    TEXT 416 808 Left 2 !K L1 L2 L3 0.995
    TEXT 142 1048 Left 2 !.tran 1

  • 40. Data: 2022-05-23 21:05:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, May 23, 2022, 7:59:56 PM, you wrote:

    > Ależ proszę:

    [...]

    > TEXT 416 808 Left 2 !K L1 L2 L3 0.995

    Tylko pół procenta rozproszenia? Na toroidzie robisz?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan