  • 1. Data: 2011-02-07 23:35:08
    Temat: Barieta 2 TB?
    Od: "Latet" <l...@c...pl>

    Witam,

    Słyszałem coś o barierze 2 TB dla dysków twardych - chyba jakies ograniczenia
    BIOS-ów.
    Czy ktoś może napisać o co dokładnie chodzi i jakie praktyczne problemy z tego
    mogą wyniknąć?

    dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2011-02-08 07:13:30
    Temat: Re: Barieta 2 TB?
    Od: ikov <i...@t...pl>

    W dniu 2011-02-08 00:35, Latet pisze:
> [...]
    > ograniczenia BIOS-ów.
    > Czy ktoś może napisać o co dokładnie chodzi i jakie praktyczne problemy

    Skoro dostępne są dyski 3TB (np. Hitachi Deskstar 7K2000 lub
    WD30EZRSDTL) to znaczy, że BIOSy, a przynajmniej te nowe - obsługują
    pojemność. Ze starszymi płytami może być różnie - w moim pierwszym
    komputerze dysk twardy - całe ogromne 140MB - był widziany jako chyba
    100 lub 112MB, więcej BIOS nie widział... a każdy MB był na wagę kilku
    dzisiejszych GB.

  • 3. Data: 2011-02-08 08:26:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 08 Feb 2011 00:35:08 +0100, Latet napisał(a):

    > Słyszałem coś o barierze 2 TB dla dysków twardych - chyba jakies
    > ograniczenia BIOS-ów.
    > Czy ktoś może napisać o co dokładnie chodzi i jakie praktyczne problemy
    > z tego mogą wyniknąć?

    To nie jest problem BIOS, tylko tablicy partycji

    Google: 2 TB volume limit

  • 4. Data: 2011-02-08 13:57:13
    Od: "Latet" <l...@c...pl>

    > To nie jest problem BIOS, tylko tablicy partycji
    >
    > Google: 2 TB volume limit

    Czyli to limit wielkości pojedynczej partycji, a nie dysku?

    latet

  • 5. Data: 2011-02-08 14:52:10
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    Dotychczasowa obsługa LBA umożliwia zaadresowanie 2.2TB, to stricte
    informatyczny problem, aczkolwiek wymaga aktualizacji sterowników,
    biosów (a a czasami kontrolerów).

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 6. Data: 2011-02-08 14:54:42
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    To jest problem 32bitowego adresowania LBA w tablicy partycji i czasami
    w niektórych urzadzeniach:

    http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/
    D213A024C090CE9F862577D5002600FC/$file/FinalHiCap_2.
    2TB_TechBrief.pdf

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 7. Data: 2011-02-08 15:33:06
    Od: "Latet" <l...@c...pl>

> [...]
    > niektórych urzadzeniach:
    >
    > http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/
    D213A024C090CE9F862577D5002600FC/$file/FinalHiCap_2.

    Dzięki, ciekawy PDF, ale nie umiem z niego wywnioskować, czy chcąc podłączyć np.
    3 TB dysk do kompa z Windows XP (jako dysk danych, nie system) i cieszyć się
    całą jego pojenmością:

    a) w ogóle się nie da;

    b) da się, pod warunkiem podziału na partycje <2TB; podziału można dokonać spod
    Win XP.

    c) da się to zrobić, pod warunkiem podziału na partycje <2TB, ale podziału
    trzeba dokonać podłączając dysk do kompa z np. systemem Win7 (albo choćby z
    poziomu instalatora Win7 odpalonego z płyty).

    A co na taki wielki dysk powie narzędzie typu BootIT NG? Zapewne będzie to
    zależało od BIOS-u i wymagany będzie tu BIOS UEFI?

    dzięki,

    latet

  • 8. Data: 2011-02-08 15:50:31
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 08.02.2011 16:33, Latet pisze:
> [...]
    TB dysk do kompa z Windows XP (jako dysk danych, nie system) i cieszyć się całą jego

    Zgodnie z tym dokumentem -- w ogóle się nie da. Tzn. będzie
    się dało, jeżeli wykorzystasz tylko te 2 TiB pojemności, a
    reszta będzie leżała odłogiem.

    Tu nie chodzi nawet o to, że partycje nie mogą mieć rozmiaru
    większego niż 2 TiB, ale że w ogóle tylko 2 TiB pojemności
    dysku może być *objęte* podziałem na partycje. Reszta jest
    dostępna tylko dla partycji GUID i tylko dla systemów ope-
    racyjnych obsługujących takie partycje (czyli w zasadzie od
    Visty w górę, jeżeli chodzi o Windows).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 9. Data: 2011-02-08 16:41:53
    Od: "Latet" <l...@c...pl>

> [...]
    > dostępna tylko dla partycji GUID i tylko dla systemów ope-
    > racyjnych obsługujących takie partycje (czyli w zasadzie od

    A jeśli pod Win7 podzielę taki 3 TB dysk na 3 równe partycje po 1 TB i potem
    podłącze go pod XP, to co system zobaczy? Czysty dysk o pojemności 2 TB?

    Dzięki,

    latet

  • 10. Data: 2011-02-08 19:34:06
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 08.02.2011 17:41, Latet pisze:
    > A jeśli pod Win7 podzielę taki 3 TB dysk na 3 równe partycje po 1 TB i potem
    podłącze go pod XP, to co system zobaczy? Czysty dysk o pojemności 2 TB?

    Tak, najprawdopodobniej czysty dysk 2 TiB (bo informacje o
    partycjach będą zapisane tylko w GPT, jako że w MBR nie da
    się ich opisać). Ewentualnie mogą być widoczne partycje le-
    żące poniżej granicy 2 TiB. Ale gdybam tutaj na podstawie
    teorii, bo ani nie mam dysku większego niż 1 TiB, ani też
    nie używam już Windows XP (poza maszynami wirtualnymi,
    gdzie jeszcze czasem się trafi) :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./