  • 1. Data: 2012-06-07 16:23:58
    Temat: Asus A8N-e sli
    Od: aRo <"arkadi26[_usun_to_]"@poczta.onet.pl>

    Witam, niesamowity problem.
    Plyta glowna Asus A8N-e SLI w konfiguracji z karta graficzna Nvidi-i
    9400GT nie POST-uje (1 dlugi 2 krotkie).
    Ta sama plyta z karta graficzna Nvidia 8800gt POST-uje.

    Wydawaloby sie ze karta graficzna uszkodzona ale po wlozeniu 9400gt do
    innego komputera (MB: asus p5k-e) dziala idealnie.

    Dziwna sprawa.
    Dodam ze specjalnie wymienilem zasilacz na nowy w zestawie a8n(z 8800gt
    dziala wiec reszta podzespolow ok), roznica miedzy kartami graficznymi
    to zasilanie dodatkowe 9400 go nie ma na karcie.

    Jakies sugestie?
    Dziekuje.
    Arek.

  • 2. Data: 2012-06-07 17:08:10
    Temat: Re: Asus A8N-e sli
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "aRo" napisał:

    > roznica miedzy kartami graficznymi
    > to zasilanie dodatkowe 9400 go nie ma na karcie.

    > Jakies sugestie?

    Przetłumaczyć na polski zacytowany fragment Twojego posta.

    Remek

  • 3. Data: 2012-06-07 20:34:34
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-06-07 16:23, aRo pisze:
    > Witam, niesamowity problem.
    > Plyta glowna Asus A8N-e SLI w konfiguracji z karta graficzna Nvidi-i
    > 9400GT nie POST-uje (1 dlugi 2 krotkie).

    Sprawdź w instrukcji co to za kod błędu.

    > Ta sama plyta z karta graficzna Nvidia 8800gt POST-uje.
    >
    > Wydawaloby sie ze karta graficzna uszkodzona ale po wlozeniu 9400gt do
    > innego komputera (MB: asus p5k-e) dziala idealnie.

    Zwróć uwagę, że A8N-E SLI to stara konstrukcja z PCI-E 1.0, P5K-E to
    już PCI-E 2.0. Karta graficzna z PCI-E x16 1.0 może brać max 75W, z
    takiego samego slotu PCI-E 2.0 dwa razy tyle prądu. Stawiam że to jest
    problemem, a dużo bardziej prądożerna 8800GT bierze większość zasilania
    z zewnętrznego zasilania.

    Co prawda z GF9400GT mającą TDP 50W na PCI-E 1.0 nie powinno być
    problemu, ale to nie pierwszy raz gdy Asus nie do końca trzyma
    specyfikację prądową - swego czasu nagminne było palenie się płyt Asusa
    przez tunery DVB-S z którymi nie było najmniejszych problemów na innych
    płytach, w tym pokrewnych Asrockach. Wszystko przez to że Asus "lajtowo"
    podszedł do specyfikacji prądowej starej magistrali PCI i jeśli karta
    brała bliżej max prądu z PCI na napięciu 5V (ale nadal w granicach
    specyfikacji) płyty Asusa wyciągały kopyta (z napięciem 3,3V nie było
    problemu).

> [...]
    > dziala wiec reszta podzespolow ok), roznica miedzy kartami graficznymi
    > to zasilanie dodatkowe 9400 go nie ma na karcie.

    O to właśnie chodzi - to nie zasilacz nie daje rady, a płyta niejest w
    stanie dostarczyć odpowiedniej ilości prądu z PCI-E 1.0 x16

    > Jakies sugestie?

    jw.
    Ze związku tego Asusa z grafiką bez PEGa dzieci raczej nie będzie, no
    chyba że jeszcze mniej prądożerną niż 9400GT.

    --
    /MB

  • 4. Data: 2012-06-08 17:11:23
    Od: aRo <"arkadi26[_usun_to_]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-06-07 16:08, Remek pisze:

    > Przetłumaczyć na polski zacytowany fragment Twojego posta.
    >
    > Remek

    Patrz nizej: kolega zrozumial, bynajmniej dziekuje za spostrzegawczosc i
    kilka zbednych bajtow. Braklo po slowie "dodatkowe" dwukropka (":").

  • 5. Data: 2012-06-08 17:23:20
    Od: aRo <"arkadi26[_usun_to_]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-06-07 19:34, Michal pisze:
    > jw.
    > Ze związku tego Asusa z grafiką bez PEGa dzieci raczej nie będzie, no
    > chyba że jeszcze mniej prądożerną niż 9400GT.

    Dziekuje za pomoc.
    Sytuacja sie rozwiazala w dosc prosty/nie prosty sposob. Wylaczylem
    obsluge SLI w bios-ie i karta graficzna 9400gt zaczela dzialac na a8n.
    O tyle jest to dziwne ze po "clear cmos" domyslnymi ustawieniami sa
    wlasnie ustawienia na ktorych ta karta nie "odpala". A jeszcze
    dziwniejsze ze 8800gt nie miala zadnych problemow z odpaleniem.
    Czy jest to jak piszesz problem z wydajnoscia pradowa pcie?
    Nie wiem jak nowe plyty glowne Asus-a sie zachowuja ale szczerze po
    latach zaufania do tejze firmy (zatrzymalem sie narazie na LGA775 i
    Intel P35) powoli zaczynam tracic cierpliwosc z roznymi "dziwnymi"
    przypadkami (rozne modele tej samej firmy). Sam osobiscie bazuje na
    podzespolach w/w producenta i zbytnio nie mialem problemow. Mieszane
    zestawy (rozni producenci plus mobo Asus-a) sa juz zdecydowanie mniej
    "kompatybilne". Wiem ze to jest buisness, ale ...
    Dziekuje.
    Arek.

  • 6. Data: 2012-06-08 20:14:21
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-06-08 17:23, aRo pisze:

    > Dziekuje za pomoc.

    Jak widać nie za bardzo pomogłem ;)

> [...]
    > wlasnie ustawienia na ktorych ta karta nie "odpala". A jeszcze
    > dziwniejsze ze 8800gt nie miala zadnych problemow z odpaleniem.

    Rzeczywiście dziwne. I kolejna skucha w biosie od Asusa.
    SLI IMHO nie powinno być domyślnie włączane, zwłaszcza jeśli płyta
    wykryje obsadzenie tylko jednego slotu PCI-E.
    W mojej obecnej mobo z kolei we wbudowanym w bios narzędziu do
    ustawiania RAID za chinskiego boga nie ustawi się więcej niż 2 wolumeny
    w macierzy - pierwszy da się ustalić wielkość, drugi zawsze cała
    pozostała pojemność.

    > Czy jest to jak piszesz problem z wydajnoscia pradowa pcie?

    Chodziło mi o max 75W z PCI-E x16 w wersji 1.0 i max 150W w wersji 2.0.
    A jeśli chodzi o nie trzymanie specyfikacji, to paliły się właśnie na 5V
    płyty Asusa z czasów S939.

> [...]
    > zestawy (rozni producenci plus mobo Asus-a) sa juz zdecydowanie mniej
    > "kompatybilne". Wiem ze to jest buisness, ale ...

    Bo to już nie "stary" Asus z czasów płyt pod pierwsze Pentium.
    Z tego została tylko marka handlowa wykupiona przez większego gracza,
    mającego marki Asus, Asrock i inne. Z tego co widzę to jeśli chodzi o
    płyty główne wyraźnie widać podciągnięcie się produktów z logo Asrocka,
    a spadek Asusa. U mnie następna będzie pewnie Asrocka - 990FX Extreme4
    lub jej następca. To samo jest z kartami graficznymi - po numerach z PL
    serwisem Asusa (na szczęście nie w moim przypadku) raczej wezmę coś
    innego, mimo że teraz w konfigu mam dwa asusowe R4850 z Glacatorami.

    --
    /MB