  • 1. Data: 2009-10-17 16:59:08
    Temat: ATMega8 prośba o sprawdzenie schematu
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    Witam,

    Kiedyś założyłem temat dotyczący ATMegi8 i przetwornika ADC (http://
    tiny.pl/hq8qk), w którym prosiłem o pomoc w skonstruowaniu dzielnika
    napięcia. Później jakoś czasu zabrakło na zabranie się za schemat, ale
    w końcu się udało.

    Chciałbym prosić Was o sprawdzenie, czy dobrze rozwiązałem problem
    dzielnika napięcia, a także czy układ nie zawiera jakiś błędów. Oto
    schemat:

    http://cid-0e0768e356241c74.skydrive.live.com/self.a
    spx/pl.misc.elektronika/schemat.png

    Do złącza X2 podłączam zewnętrzne napięcie, które porównuję ze
    wzorcowym (2,54V). Na dzielniku powinienem mieć - dla 12V - 2V.

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    Pozdrawiam.

    --
    http://gusioo.blogspot.com

  • 2. Data: 2009-10-17 17:06:13
    Temat: Re: ATMega8 prośba o sprawdzenie schematu
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Chciałbym prosić Was o sprawdzenie, czy dobrze rozwiązałem problem
    > dzielnika napięcia, a także czy układ nie zawiera jakiś błędów. Oto
    > schemat:

    Generalnie jest OK :)... rozumiem, że jakiś wysokich napięć tam nie
    będzie?? :)... A jaka pojemność tego kondensatora?? Jaka częstotliwość
    przebiegu?

    Nie wiem jak często chcesz sterować podświetleniem, ale może przenieś
    sterowanie z portu C na P (PB1)?? Jak użyjesz pinu OC1A (na przykład)
    będziesz mógł ewentualnie sterować jasnością podświetlenia ;)...
    rezystor R3 też mógłby być większy, po co ciągnąć z proca ponad 4mA??
    :)... Moim zdaniem C7 jest zbędny ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-10-17 22:34:12
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    AVCC powinno byc zasilane stabilnie. Atmel proponuje dolaczanie do VCC
    przez filtr dolnoprzepustowy, bezposrednio jest zle.

    Kondensator (filtrujacy jak rozumiem) na AREF powinien isc do masy.

    Co do napiecia wzorcowego (wewn. bandgap) - wyjatkowo marna dokladnosc w tym
    procku.

    hej

  • 4. Data: 2009-10-17 23:45:10
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    mw158979 pisze:

    > AVCC powinno byc zasilane stabilnie. Atmel proponuje dolaczanie do VCC
    > przez filtr dolnoprzepustowy, bezposrednio jest zle.

    BTW: Polecam użyć raczej ATmega88. W ATmega8 były AFAIR problemy ze złym
    podłączeniem AVCC do AREF wewnątrz procka (patrz w erratę PDFa).

    > Kondensator (filtrujacy jak rozumiem) na AREF powinien isc do masy.

    Zgadza się. Podsumowując:
    AVCC przez ferryt do VCC (wystarczy mały bobek w 0805, np. BLM31A601).
    Dodatkowo AVCC przez 100nF do GND.
    AREF przez 100nF do GND.

    > Co do napiecia wzorcowego (wewn. bandgap) - wyjatkowo marna dokladnosc w tym
    > procku.

    Wystarczy używać do wszystkich pomiarów VREF = AVCC zakładając w miarę
    dobrą dokładność stabilizacji napięcia zasilania (5V z LM7805). Nie
    używać źródła napięcia odniesienia procesora (AREF 2,56V) i już.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-10-18 07:26:29
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 17 Paź, 19:06, Konop <k...@g...pl> wrote:

    > Generalnie jest OK :)... rozumiem, że jakiś wysokich napięć tam nie
    > będzie?? :)... A jaka pojemność tego kondensatora?? Jaka częstotliwość
    > przebiegu?

    Wysokich nie, zależy mi na zgrubnym pomiarze napięcia w instalacji
    samochodowej. Maksymalnie będzie 14,5. Dzielnik powinien załatwić
    sprawę. W programie będę musiał mnożyć wynik przez 4. Tak
    przynajmniej, w założeniach, ma to działa.

    Pozdrawiam i serdecznie dziękuję za pomoc :)

    --
    http://gusioo.blogspot.com

  • 6. Data: 2009-10-18 07:28:50
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 18 Paź, 00:34, "mw158979" <e...@t...pl> wrote:
    > AVCC powinno byc zasilane stabilnie. Atmel proponuje dolaczanie do VCC
    > przez filtr dolnoprzepustowy, bezposrednio jest zle.

    Dzięki, nie pomyślałem (i nie wiedziałem) o tym :)

    > Kondensator (filtrujacy jak rozumiem) na AREF powinien isc do masy.

    Poprawię, dzięki :)

    > Co do napiecia wzorcowego (wewn. bandgap) - wyjatkowo marna dokladnosc w tym
    > procku.

    Zależy mi na zgrubnym pomiarze, jak nie będzie części dziesiętnej to
    nic się nie stanie.

  • 7. Data: 2009-10-18 07:32:12
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 18 Paź, 01:45, Adam Dybkowski <a...@4...pl> wrote:

    > Zgadza się. Podsumowując:
    > AVCC przez ferryt do VCC (wystarczy mały bobek w 0805, np. BLM31A601).
    > Dodatkowo AVCC przez 100nF do GND.
    > AREF przez 100nF do GND.

    Wielkie dzięki, popołudniu wprowadzę poprawki do schematu :)

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc :)

    --
    http://gusioo.blogspot.com

  • 8. Data: 2009-10-18 10:04:11
    Od: Jurek Szczesiul <j...@w...ep.com.pl>

    Sun, 18 Oct 2009 01:45:10 +0200, na pl.misc.elektronika, Adam Dybkowski
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Zgadza się. Podsumowując:
    > AVCC przez ferryt do VCC (wystarczy mały bobek w 0805, np. BLM31A601).

    Właśnie w Atmega8 to traci sens - ten błąd o kórym wspomniałeś - to
    wewnętrzne zwarcie VCC z AVCC -> obwód filtracyjny nic nie daje

    > Wystarczy używać do wszystkich pomiarów VREF = AVCC zakładając w miarę
    > dobrą dokładność stabilizacji napięcia zasilania (5V z LM7805). Nie
    > używać źródła napięcia odniesienia procesora (AREF 2,56V) i już.

    Proponuję zwykły tani jak barszcz ale niezły TL431 ( zwłaszcza w
    zastosowaniu samochodowym - ze znacznymi zmianami temperatury pracy ).

    BTW - gdzieś w e-sklepikach wpadł mi nie tak dawno w oko stabilizatorek z
    dodatkowym wyjściem Vref 2.5 V - i nie zapisałem linka - może ktoś takie
    coś kojarzy ?

    --
    Pozdrowienia
    Jurek Szczesiul

  • 9. Data: 2009-10-18 12:09:57
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > sprawę. W programie będę musiał mnożyć wynik przez 4. Tak
    > przynajmniej, w założeniach, ma to działa.

    Ja bym tam mnożył przez 6, ale wiesz ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-10-18 13:21:26
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> schrieb
    > BTW: Polecam użyć raczej ATmega88. W ATmega8 były AFAIR problemy ze złym
    > podłączeniem AVCC do AREF wewnątrz procka (patrz w erratę PDFa).

    W erracie nic nie znalazlem.

    Natomiast pisza o zasilaniu portu C z AVCC, uzylbym innego pinu
    do sterowania LED.

    hej