    From: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: A gdyby tak zrezygnować z TV naziemnej?
    Date: Thu, 17 Sep 2009 21:35:34 +0200

    Cały czas w Polsce otwarty jest temat wdrożenia cyfrowej TV naziemnej i
    pomimo, że podaje się jakieś daty, na razie proces cyfryzacji posuwa się
    ślimaczo. A mnie przyszło do głowy, że może po prostu należałoby
    zrezygnować z TV naziemnej i przejść na dystrybucję satelitarną?

    Bo zauważyłem, że obecnie czasza 65 cm + konwerter kosztuje 60 zł, to
    jest tyle co cena popularnej anteny siatkowej. Do odbioru DVB-T i tak
    potrzebny jest set-top box, ale w tej samej cenie można mieć już prosty
    tuner satelitarny. Więc pytanie, czy DVB-T jest nam tak naprawdę
    potrzebne, jeśli za te same pieniądze można mieć satelitę. Nasz kraj
    wyda wiele milionów na sprzęt do nadawania DVB-T i po co?

    Bo z drugiej strony, gdyby zrezygnować z TV naziemnej, to
    odblokowalibyśmy na UHF-ie ponad 350 MHz pasma na różne potrzeby
    telefonii i internetu bezprzewodowego i z pewnością wykorzystanie tych
    częstotliwości byłoby bogatsze niż marnowanie tego na radiodyfuzję
    telewizyjną. A na potrzeby łączności ruchomej to UHF jest najlepszym
    pasmem ze wszystkich, co zostało doświadczalnie dowiedzione przez sieci
    komórkowe - GSM i NMT.

    Czekam na głosy krytyki mojego pomysłu, ale mądrzejsze niż "mój dziadek
    oglądał na swoim szmaragdzie TV naziemną, to ja też chcę TV naziemną".