  • 1. Data: 2017-01-28 13:23:02
    Temat: 2N7000/BS170 dramat z diodą
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Zrobiłem sobie do testów mały flyback, 10V->10V, 5mA, 500kHz.
    Na drenach obu tranzystorów powstaje przepięcie o wartości
    szczytowej ~70V, które w krótkim czasie doprowadza do przebicia
    tranzystora. Po dodaniu zewnętrznej diody Schottky'ego na długich
    nóżkach (pierwsza, jaka się wylosowała z szuflady, chyba BAT86)
    napięcie na drenie wygląda podręcznikowo. Do tej pory myślałem,
    że problem mułowatych diod dotyczy tranzystorów mocy, a nie takich
    maleństw. Zdziwiłem się, więc ostrzegam, jeśli ktoś tego jeszcze nie wie.

    Druga niespodzianka: omyłkowo podłączyłem transformator tak,
    że zamiast flybacka wyszedł mi forward -- o dziwo, układ działa
    wtedy znacznie lepiej, sprawność rośnie z ~40% do ~75%. Nie
    ma żadnego resetu rdzenia (toroid 6mm z PC40), a strumień się nie
    kumuluje. Powodem braku problemu z resetem jest zakres liniowy,
    straty w rdzeniu, czy co za diabeł?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-01-29 14:19:46
    Temat: Re: 2N7000/BS170 dramat z diodą
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2017-01-28 o 13:23, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > że problem mułowatych diod dotyczy tranzystorów mocy, a nie takich
    > maleństw. Zdziwiłem się, więc ostrzegam, jeśli ktoś tego jeszcze nie wie.
    Mowa o diodzie D-S ?

    > Druga niespodzianka: omyłkowo podłączyłem transformator tak,
    > że zamiast flybacka wyszedł mi forward -- o dziwo, układ działa
    > wtedy znacznie lepiej, sprawność rośnie z ~40% do ~75%. Nie
    Foward zawsze lepiej działa, w końcu nie musi magazynować energii tylko
    od razu ją "wypuszcza" na zewnątrz. Przy małych mocach szczelina
    niewiele przeszkadza.

    > ma żadnego resetu rdzenia (toroid 6mm z PC40), a strumień się nie
    > kumuluje. Powodem braku problemu z resetem jest zakres liniowy,
    > straty w rdzeniu, czy co za diabeł?
    Jest reset, nadmiar energii z szczeliny wraca Ci do tranzystora
    kluczującego,
    dlatego musiałeś dać lepszą/szybszą diodę.

    --
    Pozdr

    Janusz_k